Większości ludzi przejście na czas letni kojarzy się dużo mniej przyjemnie niż zmiana na czas zimowy. Choć światło słoneczne będzie nam towarzyszyło dłużej, zegary przesuwamy o godzinę do przodu, w efekcie śpimy więc krócej. Wiosną 2017 roku zmiana na czas letni przypada w nocy z soboty 25 marca na niedzielę 26 marca. Zegarki należy przestawić z godziny 2:00 na godzinę 3:00.

 

 

 

Czy wszędzie przestawia się zegarki?

Na pomysł przestawiania zegarów jako pierwszy wpadł amerykański polityk Benjamin Franklin w 1914 roku. Jego zdaniem, dzięki temu można było lepiej wykorzystać dzień, którego długość zmienia się wraz z porą roku. Kongres nie poparł jednak jego inicjatywy, a zmianę czasu jako pierwsi zastosowali Niemcy 30 kwietnia 1916 roku. Zwolennicy zmiany czasu zaznaczali, że jedną z jej korzyści będzie mniejsze zużycie energii. 

Zmiana czasu obowiązuje obecnie w 79 krajach na świecie. Nie wszędzie jednak przestawiamy zegarki w tym samym momencie i nie każdy z krajów decyduje się na zmianę czasu na letni. Najczęściej z tą zmianą spotykamy się w Europie. Zegarków nie przestawiają tu jedynie mieszkańcy Islandii. Czasu nie zmieniają także Białoruś oraz Rosja. Najmniej krajów zmienia czas w Azji - jedynie niektóre państwa tego kontynentu, jak Syria, Iran czy Izrael dzielą czas na zimowy i letni. Podziału tego nie uznają natomiast między innymi Japonia, Chiny i Indie. W Stanach Zjednoczonych zmiana czasu następuje tylko w niektórych stanach.

 

Jaki wpływ ma na nas zmiana czasu?

Zmiana czasu zakłóca nasz wewnętrzny zegar biologiczny i istotnie wpływa na nasze zdrowie. 

Według naukowców, ze względu na to, że komórki naszego organizmu funkcjonujące zgodnie z własnym zegarem biologicznym, potrzebują czasu, aby przystosować się do nowej sytuacji, zmiana czasu powodować może między innymi zaburzenia układu immunologicznego.

Może się ona także łączyć z bezsennością, problemami z koncentracją, spadkami nastroju, a nawet z problemami dotyczącymi trawienia.

Wraz ze zmianą czasu na letni rośnie również liczba ataków serca. Jak wskazują naukowcy, prawdopodobieństwo zawału wzrasta w pierwszych trzech dniach po wprowadzeniu czasu letniego, co związane być może jest  ze skróceniem czasu snu. Informują także, że oddziaływanie zmiany czasu jest silniejsze u ludzi, którzy nie ukończyli 65. roku życia.

 

 

Jak minimalizować skutki zmiany czasu?

Aby uniknąć przykrych skutków zmiany czasu, warto utrzymać dotychczasowy rytm snu i czuwania. Jeżeli tryb życia jest uregulowany, należy stopniowo zmieniać pory aktywności, spać tyle samo czasu co zwykle oraz nadrobić utraconą godzinę rezygnując z aktywności, które nie są w naszym życiu niezbędne.

Przestawienie zegara biologicznego trwać powinno około tygodnia.