Większości ludzi przejście na czas letni kojarzy się dużo mniej przyjemnie niż zmiana na czas zimowy. Choć światło słoneczne będzie nam towarzyszyło dłużej, zegary przesuwamy o godzinę do przodu, w efekcie śpimy więc krócej. Wiosną 2017 roku zmiana na czas letni przypada w nocy z soboty 25 marca na niedzielę 26 marca. Zegarki należy przestawić z godziny 2:00 na godzinę 3:00.

 

 

 

Czy wszędzie przestawia się zegarki?

Na pomysł przestawiania zegarów jako pierwszy wpadł amerykański polityk Benjamin Franklin w 1914 roku. Jego zdaniem, dzięki temu można było lepiej wykorzystać dzień, którego długość zmienia się wraz z porą roku. Kongres nie poparł jednak jego inicjatywy, a zmianę czasu jako pierwsi zastosowali Niemcy 30 kwietnia 1916 roku. Zwolennicy zmiany czasu zaznaczali, że jedną z jej korzyści będzie mniejsze zużycie energii. 

Zmiana czasu obowiązuje obecnie w 79 krajach na świecie. Nie wszędzie jednak przestawiamy zegarki w tym samym momencie i nie każdy z krajów decyduje się na zmianę czasu na letni. Najczęściej z tą zmianą spotykamy się w Europie. Zegarków nie przestawiają tu jedynie mieszkańcy Islandii. Czasu nie zmieniają także Białoruś oraz Rosja. Najmniej krajów zmienia czas w Azji - jedynie niektóre państwa tego kontynentu, jak Syria, Iran czy Izrael dzielą czas na zimowy i letni. Podziału tego nie uznają natomiast między innymi Japonia, Chiny i Indie. W Stanach Zjednoczonych zmiana czasu następuje tylko w niektórych stanach.

 

Jaki wpływ ma na nas zmiana czasu?

Zmiana czasu zakłóca nasz wewnętrzny zegar biologiczny i istotnie wpływa na nasze zdrowie. 

Według naukowców, ze względu na to, że komórki naszego organizmu funkcjonujące zgodnie z własnym zegarem biologicznym, potrzebują czasu, aby przystosować się do nowej sytuacji, zmiana czasu powodować może między innymi zaburzenia układu immunologicznego.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Może się ona także łączyć z bezsennością, problemami z koncentracją, spadkami nastroju, a nawet z problemami dotyczącymi trawienia.

Wraz ze zmianą czasu na letni rośnie również liczba ataków serca. Jak wskazują naukowcy, prawdopodobieństwo zawału wzrasta w pierwszych trzech dniach po wprowadzeniu czasu letniego, co związane być może jest  ze skróceniem czasu snu. Informują także, że oddziaływanie zmiany czasu jest silniejsze u ludzi, którzy nie ukończyli 65. roku życia.

 

 

Jak minimalizować skutki zmiany czasu?

Aby uniknąć przykrych skutków zmiany czasu, warto utrzymać dotychczasowy rytm snu i czuwania. Jeżeli tryb życia jest uregulowany, należy stopniowo zmieniać pory aktywności, spać tyle samo czasu co zwykle oraz nadrobić utraconą godzinę rezygnując z aktywności, które nie są w naszym życiu niezbędne.

Przestawienie zegara biologicznego trwać powinno około tygodnia.