Bezpieczny celnik z kajdankami i paralizatorem

W pościgu za potencjalnym przestępcą pomóc może służbowy pies

Publikacja: 08.04.2010 04:00

Bezpieczny celnik z kajdankami i paralizatorem

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Zatrzymany do kontroli drogowej przez celnika obywatel poproszony o otwarcie bagażnika czy baku z paliwem musi spełnić polecenie.

Jeśli tego nie zrobi, grożą mu poważne konsekwencje. Celnicy mogą sprawdzać, czy nie są przewożone towary bez akcyzy i czy nie jedzie się na oleju opałowym obciążonym niższą akcyzą. Wchodzące jutro w życie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=345162]rozporządzenia (DzU nr 45, poz. 258)[/link] dotyczą nie tylko funkcjonariuszy, ale i osób, względem których podejmują oni interwencje. A tych jest sporo.

Rzecz jest ważna, ponieważ dotyczy zasad użycia Zatrzymany do kontroli drogowej przez celnika obywatel poproszony o otwarcie bagażnika czy baku z paliwem musi spełnić polecenie.Zatrzymany do kontroli drogowej przez celnika obywatel poproszony o otwarcie bagażnika czy baku z paliwem musi spełnić polecenie., a te wymagają jednoznacznych przepisów.

Kiedy celnik może użyć siły? Przepisy mówią wprost: kiedy odpiera bezpośredni i bezprawny zamach kierowany na niego, inną osobę czy mienie albo w celu zmuszenia wykonania polecenia, np. zatrzymania czy umożliwienia przeprowadzenia kontroli. Kajdanki, siatka obezwładniająca czy pałka to urządzenia, które mają pomóc funkcjonariuszom w zapewnieniu porządku.

Jak zatrzymać kierowcę, który nie podda się kontroli?

Celnicy stosować mogą np. kolczatkę (nie wolno jej używać do zatrzymywania motocykli) lub inne przeszkody, które doprowadzą do zatrzymania pojazdu. Zanim kolczatka pojawi się na drodze, należy przed nią przestrzec innych kierowców.

W trosce o własne bezpieczeństwo funkcjonariuszom w określonych sytuacjach oddając strzał ostrzegawczy i celując w dolną część ciała wolno też używać pocisków niepenetracyjnych.

Pociski takie mogą być wyłącznie gumowe i miotane z broni palnej gładkolufowej. To zastrzeżenie wprowadzono, by jak najlżejsze były obrażenia u zatrzymywanych. Wolno ich używać w terenie otwartym oraz budynkach.

Do środków przymusu bezpośredniego należą też paralizatory.

Od dziś (8.04) funkcjonariusze będą mogli ich używać przy obezwładnianiu osób niepodporządkowujących się wezwaniu do natychmiastowego porzucenia niebezpiecznego narzędzia oraz obezwładnianiu agresywnych lub niebezpiecznych zwierząt.

Jeśli podczas interwencji ucierpi zatrzymywany, trzeba udzielić mu pierwszej pomocy i jeśli to konieczne zadbać o pomoc lekarską.

Kiedy interwencja zakończy się tragicznie, do obowiązków celnika należy zabezpieczenie śladów na miejscu zdarzenia, ustalenie tożsamości świadków oraz powiadomienie przełożonych. O całej sprawie dowiedzieć się musi prokurator.

Zatrzymany do kontroli drogowej przez celnika obywatel poproszony o otwarcie bagażnika czy baku z paliwem musi spełnić polecenie.

Jeśli tego nie zrobi, grożą mu poważne konsekwencje. Celnicy mogą sprawdzać, czy nie są przewożone towary bez akcyzy i czy nie jedzie się na oleju opałowym obciążonym niższą akcyzą. Wchodzące jutro w życie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=345162]rozporządzenia (DzU nr 45, poz. 258)[/link] dotyczą nie tylko funkcjonariuszy, ale i osób, względem których podejmują oni interwencje. A tych jest sporo.

Ubezpieczenia i odszkodowania
Rząd chce walczyć z nowym oszustwem. Chodzi o fikcyjne umowy OC
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Prawo drogowe
„Pieszy wchodzący” na pasy. Jest uzasadnienie ważnego wyroku
Edukacja i wychowanie
TK przeciwko zmianom w nauczaniu religii. Czy szkole grozi chaos?
Konsumenci
Będzie duża zmiana w kredytach hipotecznych? UOKiK pokazał swój plan
Prawo karne
"To przestępstwo". Prawnicy o komentarzach pod adresem Kasi Nawrockiej