Uprawnionym do reprezentowania jednostki samorządu terytorialnego w stosunkach zewnętrznych, a zatem do zaciągnięcia zobowiązania w jej imieniu i na jej rzecz z tytułu umowy pożyczki bądź umowy kredytu jest odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent), dwóch członków zarządu powiatu działających łącznie i marszałek województwa. Pod względem wymaganej reprezentacji umów tych właściwie nic zatem nie różni od innych czynności prawnych dokonywanych w imieniu jednostki samorządu terytorialnego.

Bardziej skomplikowana jest kwestia wewnętrzna: kto w strukturze organizacyjnej jednostki jest uprawniony do podjęcia decyzji o zaciągnięciu zobowiązania finansowego. Sytuacja prawna różni się tu w zależności od tego, czy mamy do czynienia z kredytem długoterminowym (o okresie spłaty powyżej jednego roku) czy krótkoterminowym.

Do wzięcia kredytu długoterminowego każdorazowo konieczna jest uchwała organu stanowiącego jednostki (rady gminy, rady powiatu bądź sejmiku województwa). W tym wypadku osoby uprawnione do reprezentowania gminy działają wyłącznie jako wykonawcy tych uchwał.

Co do kredytów krótkoterminowych, decyzje o ich zaciągnięciu podejmuje wójt, burmistrz, prezydent, zarząd powiatu bądź województwa w granicach ustalonej w uchwale budżetowej maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych. W braku jednak określenia tej wysokości w uchwale budżetowej do zaciągnięcia zobowiązania kredytowego krótkoterminowego konieczna jest każdorazowo dodatkowa uchwała organu stanowiącego.

[i]Paweł Kaczmarek, prawnik w kancelarii Baczańska, Szarata z Zielonej Góry[/i]