Gmina dba o śmieci na swoim terenie

Regulamin utrzymania porządku i czystości to, obok planu gospodarki odpadami oraz zezwoleń dla przedsiębiorstw wywożących śmieci, podstawowy instrument prawny, którym samorząd gminny może regulować kwestie zagospodarowania odpadów na swoim terenie

Aktualizacja: 30.10.2008 06:50 Publikacja: 30.10.2008 05:17

Gmina dba o śmieci na swoim terenie

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Do władz gmin należy tworzenie, kontrola i egzekucja lokalnych przepisów. Kształt systemu powinien być określony w gminnym planie gospodarki odpadami. Duże znaczenie ma także odwołujący się do ujętych w planie celów i sposobów ich osiągania regulamin utrzymania porządku i czystości. Jest to akt prawa lokalnego uchwalony przez radę gminy. I jako taki powinien zawierać obowiązki dla właścicieli domów, posesji, nieruchomości oraz dla firm zabierających od nich śmieci.

[b]Uchwalenie regulaminu należy do rady gminy, która o opinię w sprawie jego projektu musi zapytać państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. [/b]

Regulamin jest aktem prawa miejscowego, czyli obowiązuje wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy. Musi być zgodny z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku, na podstawie której i z upoważnienia której jest wydawany. Powinien być opublikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

[srodtytul]Odpadki i kontenery[/srodtytul]

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w gminie. O tym, co powinno się w nim znaleźć, przesądza ustawa. Regulamin powinien zatem stanowić wymagania dotyczące prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych (w tym z gospodarstw domowych), odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych i odpadów z remontów. Ma także regulować kwestie sprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z nieruchomości służących do użytku publicznego oraz zasady mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami.

[b]Powinien też określać rodzaj i minimalną pojemność śmietników, kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z posesji [/b]oraz na drogach publicznych, warunki ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Trzeba przy tym uwzględniać przeciętną ilość śmieci wytwarzanych w gospodarstwach domowych i innych miejscach oraz liczbę osób korzystających z tych urządzeń.

Regulamin musi też regulować częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

Ustawa wspomina także o ustaleniu maksymalnego limitu odpadów ulegających biodegradacji, które składuje się na wysypiskach.

[srodtytul]Kłopot ze zwierzętami[/srodtytul]

Regulamin może też regulować inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.

Ustawa upoważnia również do określenia w regulaminach obowiązków posiadaczy zwierząt domowych nie tylko związanych z utrzymaniem czystości w miejscach publicznych, ale także z ochroną innych ludzi. Dopuszcza także wprowadzenie zakazów utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach. Szczegółowe zasady mogą dotyczyć także wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Ustawa sankcjonuje niewykonywanie obowiązków określonych w regulaminie – grozi za to kara grzywny.

[ramka][b]Regulaminy w wyrokach[/b]

- Regulamin musi formułować postanowienia jedynie w granicach upoważnienia ustawowego. Postanowienia te muszą być pozbawione powtórzeń przepisów powszechnie obowiązujących zawartych w ustawie ([b]wyrok WSA we Wrocławiu z 27 listopada 2007 r., II SA/Wr 424/07[/b]).

- Regulamin nie jest aktem prawa miejscowego zawierającym przepisy porządkowe w rozumieniu art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Nie może więc zawierać własnych przepisów karnych ([b]wyrok WSA w Białymstoku z 19 lutego 2008 r., II SA/Bk 29/08[/b]).

- Katalog spraw, które ustawa pozwoliła ująć radzie gminy w regulaminie, ma charakter zamknięty ([b]wyrok WSA Rzeszów z 23 października 2007 r., II SA/Rz 59/07[/b]).

- W regulaminie mogą się znaleźć tylko postanowienia, których przedmiot mieści się w zakresie wyznaczonym przez art. 4 ust. 2 ustawy – zamieszczone w nim wyliczenie ma charakter wyczerpujący, a jednocześnie obligatoryjny, co oznacza, iż w regulaminie muszą się znaleźć uregulowania odnoszące się do wszystkich ośmiu punktów art. 4 ([b]wyrok WSA Gorzów Wlkp. z 7 grudnia 2006 r., II SA/Go 471/06[/b]). [/ramka]

Do władz gmin należy tworzenie, kontrola i egzekucja lokalnych przepisów. Kształt systemu powinien być określony w gminnym planie gospodarki odpadami. Duże znaczenie ma także odwołujący się do ujętych w planie celów i sposobów ich osiągania regulamin utrzymania porządku i czystości. Jest to akt prawa lokalnego uchwalony przez radę gminy. I jako taki powinien zawierać obowiązki dla właścicieli domów, posesji, nieruchomości oraz dla firm zabierających od nich śmieci.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku