Gmina dba o śmieci na swoim terenie

Regulamin utrzymania porządku i czystości to, obok planu gospodarki odpadami oraz zezwoleń dla przedsiębiorstw wywożących śmieci, podstawowy instrument prawny, którym samorząd gminny może regulować kwestie zagospodarowania odpadów na swoim terenie

Aktualizacja: 30.10.2008 06:50 Publikacja: 30.10.2008 05:17

Gmina dba o śmieci na swoim terenie

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Do władz gmin należy tworzenie, kontrola i egzekucja lokalnych przepisów. Kształt systemu powinien być określony w gminnym planie gospodarki odpadami. Duże znaczenie ma także odwołujący się do ujętych w planie celów i sposobów ich osiągania regulamin utrzymania porządku i czystości. Jest to akt prawa lokalnego uchwalony przez radę gminy. I jako taki powinien zawierać obowiązki dla właścicieli domów, posesji, nieruchomości oraz dla firm zabierających od nich śmieci.

[b]Uchwalenie regulaminu należy do rady gminy, która o opinię w sprawie jego projektu musi zapytać państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. [/b]

Regulamin jest aktem prawa miejscowego, czyli obowiązuje wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy. Musi być zgodny z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku, na podstawie której i z upoważnienia której jest wydawany. Powinien być opublikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

[srodtytul]Odpadki i kontenery[/srodtytul]

Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w gminie. O tym, co powinno się w nim znaleźć, przesądza ustawa. Regulamin powinien zatem stanowić wymagania dotyczące prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych (w tym z gospodarstw domowych), odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych i odpadów z remontów. Ma także regulować kwestie sprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z nieruchomości służących do użytku publicznego oraz zasady mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami.

[b]Powinien też określać rodzaj i minimalną pojemność śmietników, kontenerów przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z posesji [/b]oraz na drogach publicznych, warunki ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Trzeba przy tym uwzględniać przeciętną ilość śmieci wytwarzanych w gospodarstwach domowych i innych miejscach oraz liczbę osób korzystających z tych urządzeń.

Regulamin musi też regulować częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

Ustawa wspomina także o ustaleniu maksymalnego limitu odpadów ulegających biodegradacji, które składuje się na wysypiskach.

[srodtytul]Kłopot ze zwierzętami[/srodtytul]

Regulamin może też regulować inne wymagania wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.

Ustawa upoważnia również do określenia w regulaminach obowiązków posiadaczy zwierząt domowych nie tylko związanych z utrzymaniem czystości w miejscach publicznych, ale także z ochroną innych ludzi. Dopuszcza także wprowadzenie zakazów utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach. Szczegółowe zasady mogą dotyczyć także wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Ustawa sankcjonuje niewykonywanie obowiązków określonych w regulaminie – grozi za to kara grzywny.

[ramka][b]Regulaminy w wyrokach[/b]

- Regulamin musi formułować postanowienia jedynie w granicach upoważnienia ustawowego. Postanowienia te muszą być pozbawione powtórzeń przepisów powszechnie obowiązujących zawartych w ustawie ([b]wyrok WSA we Wrocławiu z 27 listopada 2007 r., II SA/Wr 424/07[/b]).

- Regulamin nie jest aktem prawa miejscowego zawierającym przepisy porządkowe w rozumieniu art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Nie może więc zawierać własnych przepisów karnych ([b]wyrok WSA w Białymstoku z 19 lutego 2008 r., II SA/Bk 29/08[/b]).

- Katalog spraw, które ustawa pozwoliła ująć radzie gminy w regulaminie, ma charakter zamknięty ([b]wyrok WSA Rzeszów z 23 października 2007 r., II SA/Rz 59/07[/b]).

- W regulaminie mogą się znaleźć tylko postanowienia, których przedmiot mieści się w zakresie wyznaczonym przez art. 4 ust. 2 ustawy – zamieszczone w nim wyliczenie ma charakter wyczerpujący, a jednocześnie obligatoryjny, co oznacza, iż w regulaminie muszą się znaleźć uregulowania odnoszące się do wszystkich ośmiu punktów art. 4 ([b]wyrok WSA Gorzów Wlkp. z 7 grudnia 2006 r., II SA/Go 471/06[/b]). [/ramka]

Do władz gmin należy tworzenie, kontrola i egzekucja lokalnych przepisów. Kształt systemu powinien być określony w gminnym planie gospodarki odpadami. Duże znaczenie ma także odwołujący się do ujętych w planie celów i sposobów ich osiągania regulamin utrzymania porządku i czystości. Jest to akt prawa lokalnego uchwalony przez radę gminy. I jako taki powinien zawierać obowiązki dla właścicieli domów, posesji, nieruchomości oraz dla firm zabierających od nich śmieci.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów