Do władz gmin należy tworzenie, kontrola i egzekucja lokalnych przepisów. Kształt systemu powinien być określony w gminnym planie gospodarki odpadami. Duże znaczenie ma także odwołujący się do ujętych w planie celów i sposobów ich osiągania regulamin utrzymania porządku i czystości. Jest to akt prawa lokalnego uchwalony przez radę gminy. I jako taki powinien zawierać obowiązki dla właścicieli domów, posesji, nieruchomości oraz dla firm zabierających od nich śmieci.
[b]Uchwalenie regulaminu należy do rady gminy, która o opinię w sprawie jego projektu musi zapytać państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. [/b]
Regulamin jest aktem prawa miejscowego, czyli obowiązuje wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców z terenu gminy. Musi być zgodny z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku, na podstawie której i z upoważnienia której jest wydawany. Powinien być opublikowany w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
[srodtytul]Odpadki i kontenery[/srodtytul]
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w gminie. O tym, co powinno się w nim znaleźć, przesądza ustawa. Regulamin powinien zatem stanowić wymagania dotyczące prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych (w tym z gospodarstw domowych), odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych i odpadów z remontów. Ma także regulować kwestie sprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z nieruchomości służących do użytku publicznego oraz zasady mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami.