W związku z powyższym gmina oraz faktycznie wykonujący jej zadania aparat pomocniczy w postaci urzędu gminy w zakresie VAT powinny się posługiwać jednolitym (tj. przysługującym gminie jako podatnikowi VAT) numerem identyfikacji podatkowej (NIP). W rezultacie, wszelkie dokumenty wymagające posłużenia się NIP sporządzane w praktyce przez urząd gminy, a dotyczące czynności z zakresu VAT, których stroną jest gmina, powinny być oznaczane numerem NIP gminy (tj. podmiotu, w którego imieniu wykonywane są wspomniane czynności objęte zakresem opodatkowania VAT), nawet jeśli urząd gminy posiada odrębny NIP (np. nadany w związku z innymi czynnościami obligującymi ten urząd do dokonania identyfikacji podatkowej).
Przedstawiony pogląd jest podzielany w rozstrzygnięciach sądów administracyjnych. Przykładowo w[b] wyroku WSA w Łodzi z 23 października 2007 r. (sygn. I SA/Łd 770/07)[/b] sąd stwierdził m.in., że „okoliczność, iż wszelkie działania w imieniu danej gminy realizuje urząd, nie może mieć istotnego znaczenia dla kwestii podmiotowości podatkowej gminy w zakresie podatku od towarów i usług. Urząd gminy, wykonując czynności cywilnoprawne zastrzeżone dla gminy, nie działa samodzielnie, lecz w imieniu gminy. Dlatego nie powinno budzić wątpliwości, iż [b]w przypadku wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego czynności cywilnoprawnych podlegających podatkowi od towarów i usług podatnikiem tego podatku jest właściwa jednostka samorządu posiadająca osobowość prawną”.[/b]
Podobne stanowisko w tej kwestii zajmują obecnie organy podatkowe. Przykładowo w [b]interpretacji z 2 października 2008 r. (nr ILPP1/443-667/08-2/AI) [/b]dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził m.in., że „(…) podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (gminy i urzędu gminy) jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług gmina i urząd powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej), tj. NIP nadany gminie, oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług”.
[srodtytul]Przeciwne głosy w dyskusji[/srodtytul]
W mojej ocenie trudno się zgodzić z poglądem przeciwnym, forsowanym w analizowanej kwestii przez część doktryny prawnopodatkowej, zgodnie z którym to urząd powinien być traktowany jako podatnik VAT, natomiast gmina powinna być pozbawiona tego statusu.
Jako argument na poparcie wskazanej tezy powoływane jest m.in. rozporządzenie ministra finansów z 21 czerwca 2006 r. w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (np. [b]interpretacja naczelnika Urzędu Skarbowego w Kępnie z 31 lipca 2007 r., nr ZP/443-04/2007[/b]). Rozporządzenie to nie przewiduje konta do rozliczeń VAT dla jednostek samorządu terytorialnego (w tym gmin), natomiast przewiduje takie konta dla jednostek budżetowych (w tym urzędów gmin). Argument ten należy uznać w mojej ocenie za chybiony, ponieważ statusu podatkowego podmiotu na gruncie VAT nie można oceniać na podstawie przepisów wykonawczych dotyczących prawa bilansowego.