Ta pozornie błaha kwestia dotyka podstaw ustroju RP i fundamentalnych zasad prawa pracy. Chodzi o zapisaną w konstytucji (art. 65), kodeksie pracy (art. 10 § 1 k.p.) oraz w dokumentach i umowach międzynarodowych (deklaracji praw człowieka ONZ, pakcie praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych ONZ, konwencji nr 122 MOP dotyczącej polityki zatrudnienia i w Europejskiej Karcie Społecznej) zasadę wolności pracy i wolności wykonywania zawodu, którą wymienione akty zapewniają każdemu człowiekowi. Jej pochodną jest to, że nikomu nie można zabronić wykonywania zawodu. Systemowe wyjątki od niej może wprowadzić tylko ustawa, a indywidualny zakaz tego rodzaju może być orzeczony tylko w postępowaniu sądowym lub dyscyplinarnym.
[srodtytul]Wyjątki w polskim prawie[/srodtytul]
Polegają najczęściej na ograniczeniu liczby dodatkowych zajęć bądź dopuszczalności wykonywania tylko jednej – ściśle określonej – profesji (najczęściej nauczyciela akademickiego) lub też na wymogu uzyskania zgody na kolejne dodatkowe zatrudnienie. Tego rodzaju ograniczeniom podlegają np. nauczyciele akademiccy, sędziowie i prokuratorzy. Ogólniejszą normą prawną, w podtekście której zakaz taki częściowo się mieści, zawiera przepis art. 101[sup]1[/sup] § 1 k.p. o zakazie konkurencji pracowniczej. Jednak gdy takie sytuacje występują, muszą jednoznacznie wynikać z ustawy, a ich wykładnia nie może być rozszerzająca.
Zgodnie z [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269029]ustawą z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy[/link] urzędy pracy są samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, wobec czego osoby w nich zatrudnione są pracownikami samorządowymi. Z uwagi na brak przepisów szczególnych normujących ich stosunek pracy (wspomniana ustawa reguluje tylko wymagania kwalifikacyjne, jakie osoby te muszą spełniać) stosuje się do nich przepisy o pracownikach samorządowych (obecnie przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r.[/link], dalej u.p.s.).
Podejmowania dodatkowych zajęć dotyczy jej art. 30, stanowiąc, że „Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy”. Oznacza to, że: