Burmistrzu, oszczędności zacznij od siebie

Każdy wójt, który planuje redukcję pensji swoich podwładnych, powinien się zgodzić na to, by radni obniżyli również jego zarobki

Aktualizacja: 01.04.2009 08:02 Publikacja: 01.04.2009 01:11

Burmistrzu, oszczędności zacznij od siebie

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Nowa ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. utrzymała zasadę, że o zarobkach tej kategorii pracowników decyduje rada gminy. Kompetencja do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta przysługuje radzie nie tylko na początku kadencji, ale przez cały jej czas.

[wyimek]Obowiązujące rozporządzenie określa jedynie górną granicę dodatku funkcyjnego wójta[/wyimek]

Radni mogą więc w każdej chwili wójtowskie uposażenie podwyższyć, ale i obniżyć. W sytuacji powszechnego kryzysu warto by jednak było, aby decyzja w sprawie redukcji ich wynagrodzenia była podjęta zgodnie przez zainteresowanego i radę.

[srodtytul]Tniemy wynagrodzenie zasadnicze...[/srodtytul]

Składniki wynagrodzenia wójta określa art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych. W jego skład wchodzi przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze. Jego wysokość natomiast – w obowiązującym stanie prawnym – określają przepisy rozporządzenia z 18 marca 2009 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych, które właśnie dzisiaj wchodzą w życie. Nie przewidują one stałej wysokości tego wynagrodzenia. Jest ono określone widełkowo. Jedyny wyjątek został przewidziany dla prezydenta m.st. Warszawy: wynagrodzenie jest określone na stałym poziomie 6,5 tys. zł miesięcznie.

Właściwa rada gminy może zatem – wszędzie tam, gdzie obowiązują widełki – w ich granicach ustalać wysokość wynagrodzenia zasadniczego wójta. [b]Ważne jest jednak, aby przy okazji nie zredukować go poniżej określonego w rozporządzeniu minimum.[/b] Ograniczenie może być spore. Jako przykład podajmy wynagrodzenie prezydenta miasta na prawach powiatu: jego pensja zasadnicza może wynosić od 4,8 tys. do 6,2 tys. zł.

[srodtytul]... oraz dodatki[/srodtytul]

Każdy wójt (burmistrz i prezydent miasta) otrzymuje ponadto dodatek specjalny. Jest on przyznawany obligatoryjnie, z mocy ustawy. Powoduje to, że wójta tego składnika wynagrodzenia pozbawić całkowicie nie można. Nie oznacza to jednak, że rada gminy nie może dodatku specjalnego ograniczyć, ustalając jego wysokość na minimalnym możliwym poziomie. Zgodnie z § 6 rozporządzenia z 18 marca 2009 r. przysługuje on w kwocie wynoszącej co najmniej 20 proc. i nieprzekraczającej 40 proc. łącznie liczonego wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Zaznaczyć trzeba, że dodatek nie jest obecnie składnikiem obligatoryjnym wynagrodzenia wójta. Rada gminy może go przyznać, ale wcale nie musi. Obowiązujące od 1 kwietnia 2009 r. nowe rozporządzenie przewiduje bowiem jedynie jego maksymalną wysokość.

[srodtytul]Nagrody i pozostałe składniki[/srodtytul]

Wójt, burmistrz, prezydent miasta otrzymuje ponadto rozmaite inne dodatki do wynagrodzenia i nagrody. Wymienić wśród nich należy m.in. dodatek stażowy, nagrody jubileuszowe oraz odprawy związane z przejściem na emeryturę lub rentę oraz wypłacane z tytułu rozwiązania stosunku pracy w związku z upływem kadencji. Tych składników w obowiązującym stanie prawnym ruszyć się nie da. Aby taka możliwość powstała, konieczna jest interwencja ustawodawcy. Tak samo jest z przysługującym wójtom dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, czyli popularną trzynastką.

[ramka][b]Andrzej Szewc, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach[/b]

Oszczędności widziałbym m.in. w dodatkach specjalnych, o których mówi art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Z definicji są one okresowe, a przy tym fakultatywne. Po upływie okresu przysługiwania nie trzeba ich zatem wznawiać. Można też powierzać dodatkowe obowiązki, nie przyznając tych dodatków. Trudno – takie czasy. Należałoby także zweryfikować pobierane dodatki funkcyjne tam, gdzie są one przyznane na czas określony, wyczekać do upływu terminu, a tam, gdzie przyznano je na czas nieoznaczony – zredukować ich wysokość w drodze wypowiedzeń zmieniających. Dodatkowe oszczędności może przynieść zawieszenie nagród.[/ramka]

[i][b]Nowe zasady wynagradzania samorządowców[/b]

Więcej na ten temat czytaj 8 kwietnia w „Dobrej Firmie”. W tym samym dniu zapraszamy również na dyżur eksperta w godz. 10 – 11.30 pod numerem tel. 022 628 62 83.[/i]

Nowa ustawa o pracownikach samorządowych z 21 listopada 2008 r. utrzymała zasadę, że o zarobkach tej kategorii pracowników decyduje rada gminy. Kompetencja do ustalenia wysokości wynagrodzenia wójta przysługuje radzie nie tylko na początku kadencji, ale przez cały jej czas.

[wyimek]Obowiązujące rozporządzenie określa jedynie górną granicę dodatku funkcyjnego wójta[/wyimek]

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara