[b]Nie[/b] Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może zostać przyznany dodatek specjalny. Z treści tego przepisu jasno zatem wynika, że dodatek ten nie jest obligatoryjny, co oznacza, że pracownik samorządowy może zostać obarczony dodatkowymi obowiązkami, a dodatek ten nie zostanie mu przyznany. Potwierdza to treść art. 39 ust. 2 pkt 2 omawianej ustawy, zgodnie z którym pracodawca w regulaminie wynagradzania może określić warunki przyznawania dodatków, w tym właśnie specjalnego. Może, co oznacza, że nie jest do tego zobligowany. Konsekwencją, że zasady te nie zostaną w regulaminie określone, jest to, że dodatek ten nie przysługuje.

Argumentem drugim i chyba ważniejszym jest to, że gdyby art. 36 ust. 5 ustawy mógł być samodzielną podstawą do wypłaty dodatku specjalnego, to nie byłoby konieczności określania zasad, na jakich on przysługuje w regulaminie. Podobnie byłoby z dodatkiem specjalnym dla wójta. Byłby on wypłacany na podstawie art. 36 ust. 4 ustawy, bez konieczności określania zasad jego wypłacania w rozporządzeniu. [i]Podstawa prawna:

– art. 36 ust. 5, 39 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=548A6A189AE1DB44014C4405C924F4F4?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link][/i]