Działalność gmin podlega ocenie

Wojewody nie można postrzegać jedynie jako organu nadzorczego badającego zgodność z prawem wydawanych przez radę uchwał. Posiada on również wobec samorządów uprawnienia kontrolne

Aktualizacja: 21.08.2009 07:40 Publikacja: 21.08.2009 06:30

Działalność gmin podlega ocenie

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DFCB7C40E89D05D1F9D359BD4BB38EFA?id=163433]Ustawa o samorządzie gminnym[/link] stanowi w przepisach rozdziału 10, że wojewoda jest – obok prezesa Rady Ministrów i regionalnej izby obrachunkowej – organem nadzorującym działalność gmin. Nadzór ten jest sprawowany na podstawie kryterium zgodności działań organów wykonawczych i stanowiących z prawem. Sprowadza się on do badania, czy wydane przez rady uchwały (zarządzenia porządkowe wójta) zostały podjęte zgodnie z obowiązującymi przepisami i czy znajdują w nich dostateczne umocowanie prawne. Na tym jednak kompetencje wojewody wobec gmin, a także wobec powiatów i województw samorządowych się nie kończą.

[srodtytul]Zadania zlecone[/srodtytul]

Wojewodzie przysługują również kompetencje kontrolne. Wynikają one z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=302333]ustawy z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (DzU nr 31, poz. 206 ze zm.)[/link]. Zgodnie z treścią jej art. 28 ust. 1 pkt 2 do zadań wojewody należy również [b]kontrola wykonywania przez organy samorządu terytorialnego zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez gminy czy powiaty na podstawie ustaw lub porozumień zawartych z organami administracji rządowej.[/b] Ustęp 3 omawianego artykułu określa natomiast cel tej kontroli. Mianowicie ma ona na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności organów poddanych kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny wykonywanej działalności pod względem legalności, gospodarności i rzetelności podjętych przez organy samorządu terytorialnego działań, zmierzających do realizacji zadań zleconych.

[srodtytul]Kryteria badania[/srodtytul]

Kontrola działalności pod względem jej legalności oznacza badanie, czy kontrolowana działalność była zgodna z obowiązującymi w danym czasie, w określonej dziedzinie powszechnie obowiązującymi przepisami prawa (konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia, akty prawa miejscowego). Badanie legalności oznacza również kontrolę, czy podjęte przez dany organ działania miały właściwą podstawę prawną i mieściły się w zakresie jego kompetencji. Badaniu podlega także to, czy organ, mając prawny obowiązek podjęcia określonych czynności, nie zaniechał ich wykonania.

Badanie gospodarności ma natomiast na celu ustalenie, w jaki sposób wydatkowano środki przekazane na realizację zadań zleconych. W jej efekcie uzyskać można odpowiedź na pytanie, czy były one wykorzystane oszczędnie i przede wszystkim wydajnie.

Kryterium rzetelności pozwala natomiast ocenić, czy pracownicy i inne osoby odpowiedzialne za określoną działalność wykonywały swoje obowiązki z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie.

[srodtytul]Za upoważnieniem[/srodtytul]

Sposób przeprowadzania kontroli wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej przez jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy rozdziału 3 ustawy z 23 stycznia 2009 r. oraz wydanego na podstawie jej art. 50 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów. Obecnie obowiązujące w tym zakresie zostało wydane 26 czerwca 2009 r. i jest opublikowane w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=317307]DzU nr 106, poz. 884[/link]. Jego przepisy obowiązują od 11 lipca tego roku.

Kontrolę przeprowadzają pracownicy komórki do spraw kontroli funkcjonującej w urzędzie wojewódzkim. Aby ją rozpocząć, obowiązani [b]są okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki (wójtowi) imienne upoważnienie wraz z legitymacją służbową[/b]. W przypadku gdy w trakcie kontroli zachodzi konieczność zapoznania się z dokumentami chronionymi przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=179387]ustawy z 22 stycznia 1999 r. o dostępie do informacji niejawnych (DzU z 2005 r. nr 196, poz. 1631 ze zm.)[/link], kontroler przedstawić powinien poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do tego typu informacji.

[srodtytul]Zawiadomienie na siedem dni przed[/srodtytul]

Zanim jednak kontroler rozpocznie w gminie swoje czynności, to obowiązkiem wojewody jest powiadomienie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o przedmiocie kontroli, jej zakresie oraz przewidywanym czasie trwania. Zawiadomienie powinno dotrzeć do zainteresowanego nie później niż na siedem dni przed terminem przystąpienia do czynności.

Uprawnieniem wójta jest natomiast wystąpienie z wnioskiem o zmianę terminu kontroli. Wniosek taki musi jednak zostać przedłożony wojewodzie nie później niż na trzy dni przed rozpoczęciem czynności. Uwaga, z wnioskiem takim można wystąpić tylko raz w odniesieniu do danej kontroli.

[srodtytul]Dokumentacja czynności[/srodtytul]

Przeprowadzając kontrolę, pamiętać należy o tym, że wszystkie czynności dokonane w jej toku muszą zostać udokumentowane. W tym celu § 5 rozporządzenia nakazuje prowadzenie [b]akt kontroli. Obejmują one w szczególności zgromadzone w toku kontroli dowody oraz inne dokumenty związane z jej przebiegiem.[/b] Akta powinny zawierać spis treści, czyli wykaz zawartości. Sporządza się je w jednym egzemplarzu, który przechowuje jednostka kontrolna urzędu wojewódzkiego.

Rozporządzenie określa również sposób zabezpieczania zgromadzonych w czasie kontroli dowodów. W tej kwestii możliwe są trzy sposoby postępowania. Pozostawienie ich w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu podmiotu kontrolowanego, po uprzednim umożliwieniu sporządzenia ich kopii. Złożenia ich, za pokwitowaniem udzielonym kontrolerowi, na przechowanie kierownikowi podmiotu kontrolowanego. Ostatnim z dopuszczalnych rozwiązań jest ich zabranie z podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem.

[srodtytul]Protokół i zalecenia[/srodtytul]

Z postępowania kontrolnego należy sporządzić protokół. Jego szczegółową treść określa § 10 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2970D6915B3C42CC266B1D28F16A2C98?id=317307]rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie kontroli prowadzonej przez wojewodę[/link]. Sporządza się go w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi przekazuje kierownikowi kontrolowanego podmiotu. Za jego zgodą [b]może to nastąpić za pomocą systemów teleinformatycznych, czyli po prostu pocztą elektroniczną. Warunkiem jest, aby został opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym.[/b]

Protokół jest podstawą do sporządzenia wystąpienia pokontrolnego. Zgodnie z treścią art. 46 ust. 3 ustawy z 23 stycznia 2009 r. powinno ono zawierać w szczególności ocenę działalności kontrolowanego podmiotu oraz opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości. Wskazać w nim należy także osoby odpowiedzialne za ich zaistnienie. Wystąpienie zawierać powinno także wnioski i zalecenia dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Wystąpienie przekazuje się kierownikowi podmiotu kontrolowanego. Ustawa nakazuje również informować o wynikach kontroli właściwe organy wyższego stopnia. W przypadku organów jednostek samorządu terytorialnego będą to samorządowe kolegia odwoławcze (art. 17 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3F5836391CB9DA6E7CBE24E87E88C97C?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link]).

[ramka][b]Pozostałe kompetencje[/b]

[b]Poza kontrolą wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz nadzorem nad legalnością działań jednostek samorządu terytorialnego[/b] wojewoda może, w określonych w ustawie z 23 stycznia 2009 r. okolicznościach, wydawać organom jednostek samorządu terytorialnego wiążące polecenia (art. 22 ustawy). Może również w drodze decyzji administracyjnej wstrzymać egzekucję administracyjną. Jest to dopuszczalne w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na czas określony, i może dotyczyć czynności każdego organu prowadzącego taką egzekucję (art. 27 ustawy). [/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów