Zmiana ustawy uchyliła regulaminy

Rady powinny jak najszybciej podjąć nowe uchwały w sprawie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Te przyjęte przed 12 czerwca 2009 r. utraciły z tą datą moc obowiązującą. Potwierdzają to opinie ekspertów

Publikacja: 08.02.2010 04:10

Zmiana ustawy uchyliła regulaminy

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Jeżeli zmienia się treść przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego w ten sposób, że zmienia się rodzaj aktu wykonawczego albo zakres spraw przekazanych do uregulowania w akcie wykonawczym lub wytyczne dotyczące treści tego aktu, to przyjmuje się, że taki akt traci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego.

Zasada ta wynika z treści § 32 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F36225D9D0EFE69F41612783440161C0?id=166317]rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad techniki prawodawczej[/link]. Jednocześnie, jak wynika z § 33 ust. 1 tego rozporządzenia, akt wykonawczy wydany na podstawie zmienionego upoważnienia ustawowego można czasowo zachować w mocy. Należy w tym celu w przepisach nowelizacji zamieścić odpowiedni przepis przejściowy.

Określone w omówionych przepisach rozporządzenia w sprawie zasad techniki prawodawczej zasady stosuje się do wszystkich aktów wykonujących ustawy, a więc nie tylko do rozporządzeń, ale także do uchwał rad gmin będących prawem miejscowym.

Przykładem gminnych uchwał wykonujących ustawy są regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminie. Podstawą do ich wydawania są przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180129]ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie[/link], a dokładnie art. 4 tej ustawy.

Przepis ten został znowelizowany przez [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3E5CC554E552AA72C3E3FBD9DBFFF6C2?id=312518]ustawę z 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach[/link], która weszła w życie 12 czerwca 2009 r. Nadała ona nowe brzmienie art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o czystości i porządku w gminie.

Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu gminne regulaminy powinny określać zasady prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, zużytych baterii i akumulatorów. Ustawa rozszerzyła zatem zakres spraw przekazanych do uregulowania w gminnej uchwale.

[srodtytul]Brak przepisów przejściowych[/srodtytul]

Biorąc pod uwagę treść § 33 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasad techniki legislacyjnej, uznać zatem należy, że gminne regulaminy utrzymania czystości i porządku w gminie albo utraciły moc obowiązującą, albo z woli ustawodawcy zachowały ją do czasu wydania nowych przepisów. Ta ostatnia możliwość musi zostać jednak wyraźnie zapisana w przepisach przejściowych zawartych w ustawie o bateriach i akumulatorach.

Ustawodawca uczynił tak w stosunku do przepisów rozporządzenia ministra środowiska wydanego na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4BEB2A26BEA780CE5CFE105EDDC092AB?id=179163]o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym[/link]. Art. 119 ustawy o bateriach i akumulatorach w sposób wyraźny przewiduje, że rozporządzenie to zachowuje moc obowiązującą do czasu wydania nowego, zgodnego z nowym brzmieniem art. 10 ust. 3 ustawy o zużytym sprzęcie.

Ustawa o bateriach i akumulatorach, która stała się obowiązującym prawem 12 czerwca 2009 r., nie zawiera takiej regulacji odnośnie do gminnych regulaminów wydanych na podstawie art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie w brzmieniu sprzed nowelizacji.

Należy zatem uznać, że z dniem, w którym ustawa ta weszła w życie, regulaminy utraciły moc obowiązującą (takie stanowisko prezentuje Ireneusz Krześnicki w: „Regulaminy utrzymania czystości uchwalone przed 12 czerwca 2009 r. utraciły z tym dniem moc wiążącą”, www.lex.pl/samorząd ).

[srodtytul]Skutkiem jest nieważność[/srodtytul]

Przedstawioną powyżej ocenę skutków wpływu nowelizacji na obowiązywanie aktów prawa miejscowego (regulaminów czystości) potwierdza opublikowana na stronie internetowej www.lex.pl/samorząd opinia dr. Grzegorza Wierczyńskiego (w sprawie skutków prawnych rozszerzenia upoważnienia do uchwalania regulaminów utrzymania czystości i porządku na terenie gminy).

Autor podkreśla w niej, że niezgodność treści regulaminu z zawartym w ustawie upoważnieniem do jego wydania skutkuje nieważnością całego aktu prawa miejscowego.

W takich bowiem sytuacjach zakres spraw przekazanych do uregulowania traktuje się jako wytyczne dotyczące obligatoryjnej treści aktu. Jakikolwiek brak obligatoryjnej części treści aktu wykonawczego jest natomiast powodem do uchylenia danego aktu w całości ([b]wyrok. NSA z 8 kwietnia 2008 r., II OSK 370/07[/b]).

Ponieważ art. 4 ust. 2 ustawy o czystości i porządku w gminach należy traktować jako przepis określający obligatoryjną treść uchwały rady w sprawie regulaminu, to w konsekwencji w dniu wejścia w życie ustawy o bateriach i akumulatorach obowiązujące regulaminy stały się sprzeczne z tą regulacją, a w konsekwencji utraciły moc obowiązującą.

[ramka][b]Kosztowne skutki błędu[/b]

Jak podkreślają eksperci, regulaminy czystości i porządku na terenie gminy utraciły moc obowiązującą niezależnie od tego, czy był to cel ustawodawcy, czy też efekt przypadku, niedopatrzenia lub błędu ustawodawcy.

Jak podkreśla Ireneusz Krześnicki, w takich przypadkach zawsze należy stosować zasadę, zgodnie z którą nie jest ważne, co ustawodawca chciał uchwalić, lecz to, co rzeczywiście uchwalił.

Z kolei dr Wierczyński podkreśla, że nawet gigantyczna skala marnotrawstwa, do której taki błąd może prowadzić, nie może zmienić oceny obowiązywania dotychczasowych aktów wykonawczych.[/ramka]

Jeżeli zmienia się treść przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego w ten sposób, że zmienia się rodzaj aktu wykonawczego albo zakres spraw przekazanych do uregulowania w akcie wykonawczym lub wytyczne dotyczące treści tego aktu, to przyjmuje się, że taki akt traci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego.

Zasada ta wynika z treści § 32 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F36225D9D0EFE69F41612783440161C0?id=166317]rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad techniki prawodawczej[/link]. Jednocześnie, jak wynika z § 33 ust. 1 tego rozporządzenia, akt wykonawczy wydany na podstawie zmienionego upoważnienia ustawowego można czasowo zachować w mocy. Należy w tym celu w przepisach nowelizacji zamieścić odpowiedni przepis przejściowy.

Pozostało 85% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów