Radni nie mogą odwołać sekretarza

Obowiązująca od ponad roku ustawa o pracownikach samorządowych zmieniała zasady obsadzania tego stanowiska. Nawet jeżeli sekretarz został przez radę powołany, to organ ten nie może już go zwolnić

Publikacja: 17.02.2010 03:25

Radni nie mogą odwołać sekretarza

Foto: Fotorzepa, Jarosław Pruss/Gazeta Pomorska/Fotorzepa Jar Jarosław Pruss

Sekretarz gminy, powiatu i województwa jest pracownikiem zatrudnianym na podstawie umowy o pracę. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracownika zatrudnionego na tym stanowisku dokonuje zatem wójt (starosta albo marszałek). Oznacza to, że to te właśnie podmioty są uprawnione zarówno do nawiązania umowy o pracę z sekretarzem, jak i do zakończenia takiego stosunku pracy.

Sytuacja ta ma miejsce w stosunku do wszystkich sekretarzy, nawet tych, którzy byli zatrudniani jeszcze na podstawie ustawy z 1990 r. (powołanie przez radę). Oznacza to, że aby takiego sekretarza zwolnić, wójt nie musi się zwracać do rady, a podjęta na podstawie takiego wniosku uchwała nie wywołuje skutków prawnych.

[srodtytul]Przynależność do partii[/srodtytul]

Jak wynika z art. 11[sup]3[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link], jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu bezpośrednia lub pośrednia – w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna.

Jednocześnie, jak wynika z art. 5 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] (dalej: ups), sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.

Przepis ten wyłącza w tym zakresie generalną ochronę osób zatrudnionych na tym stanowisku przewidzianych w art. 11[sup]3[/sup] kodeksu pracy. Oznacza to, że jeżeli sekretarz złamie zakaz przewidziany w art. 5 ust. 5 ups, wójt (starosta, marszałek) będzie mógł rozwiązać z nim stosunek pracy.

Zaznaczyć trzeba, że rozwiązanie umowy z tych powodów będzie musiało nastąpić za wypowiedzeniem, żaden przepis ustawy o pracownikach samorządowych nie wskazuje bowiem na to, aby naruszenie przepisu art. 5 ust. 5 ups uzasadniało rozwiązanie z sekretarzem stosunku pracy bez wypowiedzenia, w trybie art. 52 kodeksu pracy.

[srodtytul]Utrata kwalifikacji[/srodtytul]

Zgodnie z art. 5 ust. 2 ups na stanowisku sekretarza może być zatrudniona osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2 ups, w tym co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w tych jednostkach lub osoba posiadająca co najmniej czteroletni staż pracy na stanowisku urzędniczym w jednostkach, o których mowa w art. 2 ups, oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.

Ponadto osoba zatrudniona na stanowisku sekretarza powinna spełniać wymogi określone w art. 6 tej ustawy, w szczególności posiadać wyższe wykształcenie pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

Nie oznacza to jednak, że jeżeli stanowisko to zajmuje osoba, która wymienionych warunków nie spełnia, a jej zatrudnienie nastąpiło przed 1 stycznia 2009 r., to jest to powodem uzasadniającym zwolnienie.

Zgodnie bowiem z art. 53 ust. 4 sekretarze, którzy w dniu wejścia w życie ustawy z 21 listopada 2008 r. nie spełniali warunków dotyczących wymaganego stażu pracy (art. 5 ust. 2), mogą nadal być na tym stanowisku zatrudnieni. Pracowników takich nie dotyczy również obligatoryjny warunek posiadania wyższego wykształcenia, o czym mówi wprost art. 53 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych.

Przyczyną rozwiązania stosunku pracy z sekretarzem może być natomiast utrata innych wymaganych przymiotów wymaganych od pracowników samorządowych zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach urzędniczych wymienionych w art. 6 ups.

[b]Rozwiązanie stosunku pracy z sekretarzem uzasadniać będzie m.in. utrata nieposzlakowanej opinii, skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego, ubezwłasnowolnienie (częściowe lub całkowite) czy też pozbawienie praw publicznych.[/b]

Oczywiste jest również, że rozwiązanie z sekretarzem stosunku pracy (za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia) może nastąpić z przyczyn określonych w przepisach kodeksu pracy.

[srodtytul]Inne przyczyny[/srodtytul]

Sekretarz, tak jak każdy inny urzędnik samorządowy, podlega ocenie. Przeprowadza się ją na zasadach określonych w art. 27 ups oraz wydanym na podstawie art. 28 tej ustawy zarządzeniu kierownika jednostki zatrudniającej .

Przepisy ustawy przewidują, że w przypadku uzyskania przez pracownika samorządowego dwóch następujących po sobie ocen negatywnych skutkuje to obligatoryjnym rozwiązaniem – za wypowiedzeniem – stosunku pracy (art. 27 ust. 8 ups). Zasada ta znajduje zastosowanie również do sekretarza gminy (powiatu, województwa).

[b]Rozwiązanie stosunku pracy, tym razem bez wypowiedzenia, może dotknąć sekretarza w przypadku naruszenia zakazów, o których mowa w art. 30 ust. 1 ups. [/b]

Zgodnie z jego brzmieniem pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (kierowniczym urzędniczym) nie może wykonywać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych wywołujących podejrzenie o interesowność lub stronniczość oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy.

[ramka][b]Ochrona kodeksowa[/b]

Wprowadzenie zasady zatrudniania sekretarza na podstawie umowy o pracę, osoby zatrudnione na tym stanowisku objęte zostały przewidzianą w kodeksie pracy ochroną przed zwolnieniem.

Dotyczy to osób, którym brakuje mniej niż czterech lat pracy do osiągnięcia wieku emerytalnego, jak również pracownic w ciąży i w czasie trwania urlopu macierzyńskiego.

Ponadto, jak wynika z art. 30 k.p., wójt, który zamierza rozwiązać z sekretarzem umowę zawartą na czas nieokreślony, ma obowiązek dokonać tego na piśmie ze wskazaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie umowy.[/ramka]

Sekretarz gminy, powiatu i województwa jest pracownikiem zatrudnianym na podstawie umowy o pracę. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracownika zatrudnionego na tym stanowisku dokonuje zatem wójt (starosta albo marszałek). Oznacza to, że to te właśnie podmioty są uprawnione zarówno do nawiązania umowy o pracę z sekretarzem, jak i do zakończenia takiego stosunku pracy.

Sytuacja ta ma miejsce w stosunku do wszystkich sekretarzy, nawet tych, którzy byli zatrudniani jeszcze na podstawie ustawy z 1990 r. (powołanie przez radę). Oznacza to, że aby takiego sekretarza zwolnić, wójt nie musi się zwracać do rady, a podjęta na podstawie takiego wniosku uchwała nie wywołuje skutków prawnych.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara