Sekretarz gminy, powiatu i województwa jest pracownikiem zatrudnianym na podstawie umowy o pracę. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracownika zatrudnionego na tym stanowisku dokonuje zatem wójt (starosta albo marszałek). Oznacza to, że to te właśnie podmioty są uprawnione zarówno do nawiązania umowy o pracę z sekretarzem, jak i do zakończenia takiego stosunku pracy.
Sytuacja ta ma miejsce w stosunku do wszystkich sekretarzy, nawet tych, którzy byli zatrudniani jeszcze na podstawie ustawy z 1990 r. (powołanie przez radę). Oznacza to, że aby takiego sekretarza zwolnić, wójt nie musi się zwracać do rady, a podjęta na podstawie takiego wniosku uchwała nie wywołuje skutków prawnych.
[srodtytul]Przynależność do partii[/srodtytul]
Jak wynika z art. 11[sup]3[/sup] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link], jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu bezpośrednia lub pośrednia – w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy – jest niedopuszczalna.
Jednocześnie, jak wynika z art. 5 ust. 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] (dalej: ups), sekretarz nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani przynależności do nich.