Jakie zagadnienia powinien regulować ten dokument? Odpowiedź na to pytanie rozrzucona została w różnych miejscach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=45091F54380E5A73B409F736DE44F590?id=163433]gminnej ustawy ustrojowej[/link].
[srodtytul]Procedura przyjmowania[/srodtytul]
Idąc od jej przepisów początkowych można wskazać, że w statucie uregulowane być powinny m.in. zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych gmin: sołectw, dzielnic, osiedli i innych (art. 5 ust. 3).
Akt ten określać powinien również zasady dostępu do związanych z działalnością tej jednostki dokumentów (art. 11b ust. 3), a także zasady i tryb działania komisji rewizyjnej ( art. 18a ust. 5), organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy (art. 22 ust. 1), czy zasady tworzenia klubów radnych (art. 23 ust. 2). Statut określa także uprawnienia jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy (art. 51 ust. 3).
Uchwalenie statutu gminy należy do wyłącznej kompetencji jej organu stanowiącego. Jednak w przypadku największych gmin uchwalenie tego aktu wymaga współdziałania z premierem.