Co prawda zadania związane ze zmianą imion i nazwisk wykonują gminy – dokładnie kierownicy urzędów stanu cywilnego – ale nie są to zadania własne gmin. Kompetencje kierownika USC (jego zastępcy) związane ze zmianą tych danych osobowych należą bowiem do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Dlatego też to na wojewodach ciąży obowiązek sprawowania nadzoru nad realizacją tych zadań.
Wojewoda jest również organem wyższego stopnia w sprawach prowadzonych na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292328]ustawy z 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (DzU nr 220, poz. 1414 ze zm.)[/link]. Oznacza to, że jest organem właściwym do rozpatrywania wnoszonych odwołań od wydanych decyzji w postępowaniach dotyczących zmiany imion i nazwisk.
[srodtytul]Zgoda lub odmowa w decyzji[/srodtytul]
Jak wynika z treści art. 12 ust. 1, decyzję o wyrażeniu zgody na zmianę imienia lub nazwiska bądź o odmowie wyrażenia zgody na proponowaną przez wnioskodawcę zmianę wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy albo jego zastępca.
W przypadku, gdy wnioskodawca nie posiada aktualnego stałego miejsca pobytu, właściwym jest kierownik USC ze względu na ostatnie miejsce stałego pobytu wnioskodawcy albo jego zastępca. Jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób wskazany powyżej, o zmianie imienia (nazwiska) rozstrzyga kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy dla miasta stołecznego Warszawy albo jego zastępca.