Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za wyniki sportowe. Świadczenia te są finansowane z budżetów gmin, powiatów czy województw samorządowych.
Do przyznawania stypendiów i nagród konieczna jest uchwała podjęta przez właściwą radę (sejmik). Określić w niej należy szczegółowe zasady oraz tryb przyznawania i pozbawiania tych świadczeń, a także rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień.
Zaznaczyć trzeba, że wykładnia art. 31 ust. 1 ustawy o sporcie prowadzi do wniosku, że gmina może przyznać stypendium (nagrodę) tylko takiemu sportowcowi, który ma już na swoim koncie osiągnięcia sportowe. Oznacza to również, że rada gminy (powiatu) nie może zawrzeć w uchwale postanowień, zgodnie z którymi stypendium za osiągnięte wyniki sportowe otrzyma także sportowiec, który żadnymi osiągnięciami pochwalić się jeszcze nie może.
Stanowisko takie potwierdza wojewoda śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 9 maja 2011 r. Stwierdza w nim, iż przyjęte w uchwale rady ustalenie, że stypendium za osiągnięte wyniki sportowe będzie mógł otrzymać zawodnik bez takich osiągnięć, stoi w sprzeczności z zapisem art. 31 ust. 1 ustawy o sporcie.
Takie postanowienia uchwał należy zatem uznać za sprzeczne z prawem i nieważne (DzUrz Woj. Sla. nr 108, poz. 2062).