Reklama

200 mln zł wydały gminy na podróże

Mimo deklaracji o oszczędnościach wydatki na wyjazdy służbowe w miastach i wsiach wzrosły w 2010 roku o 20 proc.

Aktualizacja: 15.06.2011 10:27 Publikacja: 15.06.2011 03:40

200 mln zł wydały gminy na podróże

Foto: Bloomberg

– Wydatki na podróże służbowe to promil naszych budżetów – przekonuje Michał Zaleski, prezydent Torunia. – I moim zdaniem to za mało, żałuję, że nie możemy ze względu na oszczędności przeznaczyć na ten cel więcej.

Rzeczywiście 200 mln zł, jakie pochłonęły podróże krajowe i zagraniczne w gminach w 2010 r., w wydatkach ogółem to jedynie 0,13 proc. Ale i tak w porównaniu do 2009 r. wzrosły one o 20 proc. – wynika z analizy "Rz". Pod uwagę braliśmy dane ze sprawozdań, które gminy przekazują do resortu finansów. Obejmują one nie tylko koszty delegacji, ale także np. wydatki na ryczałty samochodowe pracowników wszystkich jednostek gminnych (nie tylko urzędów).

Ogólna kwota wydatków na wyjazdy wzrosła, ale winnych brak. – Od 2009 r. ograniczamy te koszty – mówi Anna Szpytko, rzecznik Poznania. Urząd kupił np. dla części pracowników bilety sieciowe PKP (zamiast ryczałtów samochodowych), a usługi hotelowe w Warszawie zamawia hurtem ze względu na dużą liczbę wyjazdów do stolicy.

Skutek jest taki, jak podkreśla Szpytko, że koszty delegacji krajowych w 2010 r. w stosunku do 2009 r. są niższe o 5,15 proc., a w zakresie ryczałtów samochodowych – o 7,75 proc. Jednocześnie wzrosły koszty delegacji zagranicznych – o 2,9 proc.

– Duże miasta nie istnieją bez kontaktów międzynarodowych – podkreśla Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich. Stąd m.in. spotkania z miastami partnerskimi, udział w targach, ubieganie się o organizację imprez międzynarodowych (ostatnio Europejską Stolicę Kultury), wizyty w Brukseli w sprawie dotacji.

Reklama
Reklama

– Celem wyjazdów, także krajowych, są również rozmaite seminaria, konferencje naukowe, narady, szkolenia itp. – dodaje Emilia Salach-Pezowicz z urzędu miejskiego w Gdańsku. I podkreśla, że z bogatego spektrum propozycji wybierane są jedynie te delegacje, których realizacja jest korzystna zarówno z uwagi na strategiczne interesy Gdańska, a przy okazji nie wiążą się one z nadmiernymi kosztami.

W 2010 r. wydatki na delegacje pracowników gdańskiego magistratu wyniosły ok. 685 tys., (o 30 tys. mniej niż w 2009 r.), a wszystkich jednostek miejskich (razem z ryczałtami) – 3,5 mln zł.

Mniejsze gminy oczywiście za granicę jeżdżą bardzo rzadko. Ale i tak się zdarza, że samorząd całkiem sporo wydaje na przejazdy i wyjazdy. W gminie Gubin na ten cel w ub. r. poszło 0,6 proc. wszystkich wydatków (ok. 125 tys. zł). – Bo nasza gmina ma mało mieszkańców, ale za to jest bardzo rozległa – 40 km kwadratowych z 48 miejscowościami – wyjaśnia Leonard Tumiłowicz, sekretarz gminy. – Spraw do załatwienia w terenie jest mnóstwo, a nie wszędzie da się dojechać autobusem.

– Wydatki na podróże służbowe to promil naszych budżetów – przekonuje Michał Zaleski, prezydent Torunia. – I moim zdaniem to za mało, żałuję, że nie możemy ze względu na oszczędności przeznaczyć na ten cel więcej.

Rzeczywiście 200 mln zł, jakie pochłonęły podróże krajowe i zagraniczne w gminach w 2010 r., w wydatkach ogółem to jedynie 0,13 proc. Ale i tak w porównaniu do 2009 r. wzrosły one o 20 proc. – wynika z analizy "Rz". Pod uwagę braliśmy dane ze sprawozdań, które gminy przekazują do resortu finansów. Obejmują one nie tylko koszty delegacji, ale także np. wydatki na ryczałty samochodowe pracowników wszystkich jednostek gminnych (nie tylko urzędów).

Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama