Tabele krótkie są najbardziej czytelne, gdyż odbiorca ma wgląd we wszystkie informacje na jednej stronie. Zarówno tytuł tabeli, informujący o tematyce i charakterze prezentowanych danych, jak i wiersz z tytułami kolumn i zawartość tabeli są widoczne na pierwszy rzut oka. W przypadku tego rodzaju tabel wystarczy zadbać o odpowiedni poziom przejrzystości poszczególnych komórek, np. tak, by tekst (lub dane liczbowe) nie był podany zbyt małą czcionką.
Inaczej jest w przypadku tabel wielostronicowych. Te mogą być konstruowane jako tabele zamknięte lub ciągłe (otwarte).
Zamknięte to takie, które na poszczególnych stronach kończą się linią zamykającą wszystkie kolumny. Tu jednak ważne jest, aby na każdej następnej stronie pierwszy wiersz tabeli zawierał albo numerację kolumn (zwłaszcza w przypadku tabel prostych) albo – sposób zalecany w przypadku tabel złożonych, skomplikowanych – powtórzenie wiersza z tytułami kolumn.
Dla lepszej czytelności tabeli dobrze jest poszczególne wiersze oddzielać liniami, przy czym linie wewnętrzne mogą być nieco cieńsze niż te stanowiące obramowanie tabeli i wiersza z tytułami kolumn.
Trzeba podkreślić, że wprowadzenie kolorów tła kolumn nie zawsze sprzyja czytelności tabeli, zwłaszcza gdy kolory te są zbyt nasycone. Z reguły w aktach prawnych, w tym w aktach prawa miejscowego, nie stosuje się wyróżnień barwnych w opracowaniach tabelarycznych.
Tabele wielostronicowe otwarte to kategoria, w której można przedstawić zarówno tabelę prostą, jak i złożoną. Najczęściej spotyka się je w sytuacjach, gdy poszczególne wiersze są wypełnione dużą ilością tekstu lub danych liczbowych, co powoduje, że rozpoczęty na jednej stronie wiersz ma swój ciąg dalszy na następnej albo nawet następnych stronach, albo gdy wiersze nie są od siebie oddzielone liniami poziomymi.
Jak widać, tak skonstruowana tabela w pewnych ?fragmentach traci cechy tabeli, a wygląda raczej jak niepowiązane ze sobą rzędy tekstu oddzielone pionowymi liniami, dlatego tabela zamknięta wydaje się być bardziej czytelna.
W przedstawionym przykładzie łatwo zauważyć, że budując tabelę w tej formie, należy bardzo uważać, żeby kontynuując wiersz na następnej stronie, prawidłowo pozamykać liniami te kolumny, które powinny być zamknięte, a pozostawić otwarte tylko te, których wiersze mają kontynuację. Mając do dyspozycji jako narzędzie zwykły, najpopularniejszy edytor tekstu, narażamy się jednak na ryzyko niemożności właściwego umieszczenia linii zamykających poszczególne kolumny, gdyż program ten niejednokrotnie nie pozwala na wykonanie takiej czynności. To zaś może powodować, że na jednej stronie kolumna będzie otwarta, a na kolejnej – zamknięta, co może mylić odbiorców.
Ostatni podział tabel wiąże się z kryterium liczby lub szerokości kolumn i obejmuje tabele pionowe i poziome.
Łatwiej przedstawić dużą ilość tekstu, nawet jeżeli zawarty jest w małej liczbie kolumn, w układzie poziomym, gdyż wówczas wiersze tabeli stają się relatywnie węższe.
Tak samo, gdy dane są umieszczone w licznych kolumnach, w pionie kolumny musiałyby być bardzo wąskie – orientacja pozioma tabeli pozwala na odpowiednie zwiększenie ich szerokości, co znacząco wpływa na czytelność i przejrzystość tabeli.
W dobie publikacji elektronicznej aktów normatywnych, w tym aktów prawa miejscowego, warto pamiętać o tych adresatach prawa, którzy aby przeczytać, drukują je. W przypadku drukowania i ewentualnej oprawy aktów prawnych zawierających załączniki w postaci tabel poziomych, dla wygody czytelnika, ważny jest kierunek tabeli wyznaczany przez ulokowanie wiersza z tytułami kolumn. Wiersz ten po obróceniu strony do położenia pionowego powinien się znajdować wzdłuż lewego marginesu będącego grzbietem dokumentu.
W załącznikach tabelarycznych analizowanych uchwał budżetowych gmin napotkałem głównie tabele poziome i pionowe proste i złożone zamknięte. Prawdopodobnie to dlatego, że specyfika załączników do uchwały budżetowej polega na przedstawianiu głównie danych liczbowych obudowanych niewielką ilością tekstu. Korzystano przy tym zarówno z metody numerowania kolumn, jak i z powtarzania wiersza z tytułami kolumn. Obydwie metody – jak już powiedziałem – zalecam. Z jednym zastrzeżeniem: wybór jednej z nich powinien dotyczyć wszystkich załączników tabelarycznych w danej uchwale. Jednolitość jest bowiem istotną cechą właściwą dla aktów czytelnych i skonstruowanych z widoczną starannością.
Trzeba też zwrócić uwagę na rzecz wydawałoby się mało istotną, a jednak również mającą wpływ na czytelność części załącznikowej uchwały budżetowej, a mianowicie na sposób oznaczania załączników.
Przed pierwszym załącznikiem należy stosować formułę „Załączniki do uchwały XXX/YYY/2013 Rady Gminy W. z dnia ................... r." umieszczoną w górnym prawym rogu strony z wyrównaniem prawostronnym. Po tej formule w nowej linii należy podać oznaczenie pierwszego załącznika: „Załącznik nr 1" i kolejne oznaczenia w tej postaci przed każdym następnym załącznikiem. Unika się wtedy powtarzania przed każdym załącznikiem oznaczenia uchwały, organu ją wydającego i daty, co w tym momencie jest zbędne i niepotrzebnie zabiera kilka linii, które mogą być wykorzystane na przedstawienie większej nieco pierwszej strony załącznika-tabeli.
podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (DzU Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2013 r. poz. 594 i 645)
podstawa prawna: Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 20 lipca 2002 r. w sprawie „Zasad Techniki Prawodawczej" (DzU Nr 100, poz. 908)