Alkohol i loteria z nagrodami
Niedopuszczalne jest stosowanie metod polegających na kupowaniu cudzych głosów. Grozi za to nawet 50 tys. zł grzywny.
Na lokalnej uroczystości organizowana była loteria, w której główną nagrodę była zagraniczna wycieczka. Uczestnicy tej loterii częstowani byli również alkoholem. Przy tym stoisku swoją osobę promował jeden z kandydatów do Sejmu. Czy za taki sposób prowadzenia kampanii wyborczej może on zostać ukarany?
Tak. Prowadzenie kampanii wyborczej musi odbywać się na zasadach zgodnych z prawem. Jej celem powinno być przede wszystkich używanie merytorycznych argumentów mających na celu przekonanie do siebie wyborców. Niedopuszczalne jest zaś stosowanie metod polegających na kupowaniu cudzych głosów. Za tego typu zachowania grożą surowe grzywny – od 5 tys. zł do 50 tys. zł.
Takie sankcje finansowe spotkają osobę, która będzie prowadziła agitację wyborczą przez organizowanie loterii fantowych lub innego rodzaju gier losowych albo konkursów, w których wygranymi będą nagrody pieniężne lub przedmioty o wartości wyższej niż wartość przedmiotów zwyczajowo używanych w celach reklamowych lub promocyjnych. Sprzeczne z prawem będzie też podawanie lub dostarczanie, w ramach prowadzonej agitacji wyborczej, napojów alkoholowych. Za tego typu zachowania również grożą surowe grzywny – od 5 tys. zł do 50 tys. zł.
podstawa prawna: art. 108, 501 i 502 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (DzU z 2011 r. nr 21, poz. 113)