Reklama

Odliczenie przez gminę VAT od usług doradztwa prawnego

Gmina ma prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia usług doradztwa prawnego związanych z odzyskaniem podatku VAT od budowy infrastruktury wodociągowo- -kanalizacyjnej, nawet jeżeli inwestycję przekazała w nieodpłatny zarząd zakładowi budżetowemu.

Publikacja: 07.06.2016 03:00

Odliczenie przez gminę VAT od usług doradztwa prawnego

Foto: 123RF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 18 kwietnia 2016 r. (nr IPTPP1/4512-170/15-9/16-S/IG) zgodził się z gminą, że będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez kancelarię prawną dotyczących doradztwa prawnego w zakresie zwrotu podatku VAT naliczonego z tytułu budowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Gmina wystąpiła w tej sprawie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym przedstawiła stanowisko, że odliczenie podatku VAT z faktur wystawionych przez kancelarię prawną uzasadnia pośredni związek tych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tj. dostawą wody i usługami oczyszczania ścieków, realizowanymi przez zakład budżetowy w imieniu gminy. Nie ma w tym kontekście znaczenia fakt, że czynności opodatkowane były wykonywane bezpośrednio nie przez gminę, lecz jej zakład budżetowy, któremu gmina przekazała inwestycję w drodze nieodpłatnej czynności prawnej.

Gmina argumentowała, że przeciwne podejście prowadziłoby do naruszenia zasady neutralności wynikającej z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE – jak wskazała nie powinna być traktowana mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia VAT. Jednak organ podatkowy w wydanej w tej sprawie interpretacji indywidualnej z 26 czerwca 2015 r. (nr IPTPP1/443-170/15-6/IG) uznał za nieprawidłowe stanowisko gminy, a tym samym odmówił jej prawa do odliczenia VAT od przedmiotowych usług prawnych.

Korzystna z punktu widzenia podatnika interpretacja została wydana dopiero po rozstrzygnięciu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu (z 2 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Op 504/15). Sąd wskazał, że przy ponownym rozpoznaniu sprawy organ podatkowy winien uwzględnić treść uchwały NSA z 26 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 4/15) dotyczącej uznania zakładów budżetowych i gminy za jednego podatnika VAT, w związku z wyrokiem TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław, potwierdzającym brak odrębności prawno-podatkowej jednostek budżetowych. WSA podkreślił, że istotne z punktu widzenia odliczenia VAT przez gminę jest zbadanie czy pomiędzy zakupionymi usługami doradztwa prawnego a osiąganym obrotem istnieje związek przyczynowo-skutkowy, chociażby pośredni poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi ponownie rozpoznając sprawę ostatecznie przyznał gminie rację w zakresie możliwości odliczenia VAT z faktur dokumentujących ww. usługi kancelarii prawnej. Zdaniem organu podatkowego zasadniczo takie prawo nie przysługuje gminie, ponieważ w momencie nabycia usług – stosując utrwaloną praktykę krajową – gmina traktowała siebie i zakład budżetowy jako odrębnych podatników. Gmina nie występowała więc w charakterze podatnika VAT, gdyż już na etapie realizacji inwestycji – przeznaczając inwestycje do nieodpłatnego korzystania przez zakład budżetowy (w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT) – wyłączyła inwestycje poza regulacje objęte przepisami ustawy o VAT, a zatem nie zaistniał podatek, który można odliczyć.

Reklama
Reklama

Biorąc jednak pod uwagę wyrok TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 oraz uchwałę NSA z 26 października 2015 r., organ uznał, że można potwierdzić stanowisko gminy, że będzie ona mogła dokonać odliczenia podatku VAT od przedmiotowych wydatków w trybie korekt poszczególnych deklaracji VAT za okresy, w których otrzymała faktury, z uwzględnieniem okresów przedawnienia. Jednocześnie jednak organ zaznaczył, że skorzystanie z prawa do odliczenia jest uwarunkowane dokonaniem „scentralizowania" rozliczeń, tj. uwzględnienia w składanych korektach rozliczeń zarówno gminy, jak i jej jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Organ podatkowy podkreślił, że przyjęcie podejścia, zgodnie z którym gmina realizuje sprzedaż za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych, rodzi konieczność dokonywania rozliczeń w VAT jako jeden podatnik ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP

W omawianej interpretacji – wydanej po wyroku WSA w Olsztynie – organ przedstawił słuszne stanowisko, że gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług prawnych związanych z odzyskaniem podatku VAT od budowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, która służy do wykonywania czynności opodatkowanych przez zakład budżetowy. Występowanie pośredniego związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi w odniesieniu do tego typu usług nie budzi wątpliwości – co potwierdziły również sądy administracyjne (np. wyroki WSA w Szczecinie z 16 lutego 2016 r., sygn. akt I SA/Sz 1394/15, WSA w Bydgoszczy z 4 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Bd 875/14, WSA w Warszawie z 15 kwietnia 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 2838/14). Również kwestia braku odrębności zakładów budżetowych została ostatecznie przesądzona w orzecznictwie sądowym. Błędne jest jednak moim zdaniem uzależnienie przez organ podatkowy prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonania w skorygowanych deklaracjach centralizacji rozliczeń gminy oraz jej jednostek organizacyjnych (jednostek i zakładów budżetowych). W praktyce występują sytuacje, gdy gmina wystąpiła o zwrot podatku VAT bez dokonania centralizacji, uznając – stosownie do wcześniejszych orzeczeń sądów administracyjnych – że zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem VAT. Jeśli gmina nie ma obecnie możliwości dokonania korekty rozliczeń VAT poprzez połączenie wszystkich jednostek organizacyjnych, np. z uwagi na trwające postępowania podatkowe, nie może zostać pozbawiona prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko z tego powodu, że sprzedaż dotycząca danych wydatków była wykazywana w odrębnej deklaracji złożonej przez zakład budżetowy. Organ podatkowy powinien sam dokonać prawidłowych ustaleń w trakcie toczącego się postępowania i wykazać scentralizowane obroty w wydanej decyzji. Takie stanowisko przedstawił również WSA w Gdańsku w wyroku z 27 kwietnia 2016 r., I SA/Gd 273/16.

Zawody prawnicze
Prokuratorzy o jednej z ostatnich decyzji Adama Bodnara: "To ageizm"
Prawnicy
Waldemar Żurek: To jest jasne, że postawiłem wszystko na jedną kartę
Dobra osobiste
Coldplay zapłaci za ujawnienie romansu? Prawnicy o szansach pozwu Andy'ego Byrona
Prawo
Prostsza sprzedaż otrzymanej nieruchomości. Jest podpis prezydenta
Nieruchomości
Wysokie kary za budowę szopy w ogrodzie. Ważna jest odległość od działki sąsiada
Reklama
Reklama