Z przepisów ustawy o finansach publicznych wynika, że uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia wójtowi absolutorium z wykonania ubiegłorocznego budżetu rada gminy podejmuje do 30 czerwca.
Z ustawy o samorządzie gminnym wynika natomiast, że uchwała w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium z wykonania budżetu może uruchomić procedurę usunięcia go z urzędu. Tak wynika z art. 28a gminnej ustawy ustrojowej.
Imienne głosowanie
– Uruchomienie tej procedury jest możliwe dopiero po przyjęciu przez radę odrębnej uchwały, przy czym nie może być ona podjęta wcześniej niż po upływie 14 dni od przyjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium – mówi Paweł Chmielnicki, profesor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. – Co charakterystyczne, ustawodawca wymaga, aby przed głosowaniem nad tą uchwałą rada zapoznała się z uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie nieudzielenia absolutorium oraz wyjaśnieniami wójta – dodaje profesor.
– Odwołanie wójta w drodze referendum, bez możliwości odwołania go przez radę gminy, to konsekwencja tego, iż wybór na stanowisko wójta następuje w wyborach powszechnych – komentuje Andrzej Szewc, profesor Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach. – Taka konstrukcja prawna powoduje więc, że wójt nie ponosi odpowiedzialności przed radą, lecz przed wspólnotą samorządową.
– Uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym – wyjaśnia Agnieszka Rzetecka-Gil, radca prawny. – Ten szczególny tryb wskazuje na znaczenie, jakie ustawodawca nadaje tej procedurze.