To jedna ze zmian nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, którą w czwartek uchwalił Sejm. Nowe przepisy mają przyspieszyć budowę linii kolejowych.
Obecnie nie ma terminu na przeprowadzenie uzgodnień związanych z usunięciem uzbrojenia terenu, który koliduje z budową nowej linii kolejowej. I to przedłuża takie inwestycje. Po zmianach, jeżeli w ciągu 14 dni nie będzie uzgodnienia, to kolizja zostanie usunięta w sposób i na warunkach zaproponowanych przez Polskie Linie Kolejowe lub właściwy samorząd.
Zgodnie z nowelizacją dla nieruchomości, które będą objęte wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, nie będą wydawane pozwolenia na budowę. Tak będzie od dnia doręczenia zawiadomienia o wszczęciu postępowania o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej do zakończenia całego postępowania. W ten sposób nie rozpocznie się inwestycja, która mogłaby później kolidować z planowaną budową linii kolejowej. W przypadku gdy postępowanie o pozwolenie na budowę na danej nieruchomości jest w toku, zostanie ono zawieszone do czasu ustalenia lokalizacji linii kolejowej.
Co do zasady po przejęciu nieruchomości pod inwestycje kolejową należy się odszkodowanie. Z tym że takie rozwiązanie komplikuje życie organom samorządowym czy Skarbowi Państwa, gdy linia ma być poprowadzona przez ich nieruchomości. Dochodzi do przerzucania publicznych pieniędzy z jednego miejsca w drugie. Dlatego nowelizacja określa, że gdy przemówi za tym interes społeczny, będzie można zrzec się odszkodowania za przejmowane nieruchomości. Dzięki temu odpowiednie organy nie będą się już obawiać naruszenia zasady prawidłowej gospodarki.
Nowelizacja ma też sprawić, że z okolicy linii kolejowych nie znikną drzewa, np. w miejscach cennych krajobrazowo i przyrodniczo. Będzie można zastosować odstępstwo od istniejącego przepisu, który nakazuje usuwanie drzew i krzewów znajdujących się w odległości mniejszej niż 15 m od linii kolejowych. Skorzystanie z takiej możliwości ma być odpowiednio uzasadnione i poprzedzone uzyskaniem opinii zarządcy infrastruktury kolejowej stwierdzającej, że nie ma negatywnego oddziaływania na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.