Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną nadleśnictwa, które chciało skorzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Chodziło o budynek biurowy. We wniosku o interpretację nadleśnictwo zapytało m.in., czy jego biurowiec może być zwolniony z podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tym przepisem zwolnione są budynki gospodarcze lub ich części służące działalności leśnej lub rybackiej. Z wniosku wynikało, że w biurowcu prowadzona jest działalność leśna polegająca na sprzedaży drewna, sporządzaniu planów pozyskania drewna, planowaniu zabiegów pielęgnacyjnych i innych prac gospodarczych. W ewidencji jest zapisany jako budynek biurowy.
Burmistrz, działając tym razem jako organ interpretacyjny, odmówił prawa do zwolnienia. Wyjaśnił, że w spornym przypadku nie został spełniony podstawowy warunek zastosowania preferencji, tj. budynek biurowy nadleśnictwa nie jest budynkiem gospodarczym.
Urzędnicy zauważyli, że budynek biurowy nawet służący działalności leśnej nie może być objęty zwolnieniem z podatku od nieruchomości. Podkreślali, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. W konsekwencji należy interpretować je ściśle, nie dokonując wykładni rozszerzającej.
Nadleśnictwo nie dawało za wygraną. W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie przekonywało, że budynek jego siedziby służy przede wszystkim prowadzeniu działalności leśnej. Co prawda prowadzona jest w nim też administracyjna obsługa działalności biura i sekretariatu, ale w niewielkiej części. Dlatego nie powinien być kwalifikowany jako budynek biurowy, lecz gospodarczy, służący działalności leśnej.