Ośrodki pomocy społecznej i urzędy gmin realizujące zadanie zlecone związane z wypłatą świadczeń alimentacyjnych nadal mają poważne problemy z księgowaniem tego typu wypłat. Dlatego warto je wyjaśnić.
Dodatkowo dochodziło do błędnych interpretacji § 7 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=732B2E0DE492613A112E9C1D06A8D1A7?id=182586]rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.)[/link].
Przedstawiony schemat księgowań funduszu alimentacyjnego wypełnia wytyczne zawarte w komunikacie będącym [link=http://www.rp.pl/artykul/406042,421462_Jakie_sa_zasady_ewidencji_funduszu_alimentacyjnego.html]odpowiedzią Ministerstwa Finansów na pytanie dotyczące problemów księgowych związanych z ewidencją funduszu alimentacyjnego[/link].
Do nieprawidłowości zwianych z ewidencją księgową funduszu alimentacyjnego zaliczyć można dokonywanie przypisu należności na dłużnika alimentacyjnego dopiero w momencie wpłaty komornika „kasowo”. Skutkowało to nieujęciem faktycznych należności wynikających z art. 27 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8A03C0A9A66A73566AF23DA348632194?id=295707]ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów[/link] i naruszeniem zasady memoriału.
Nieprawidłowością było również ujmowanie przypisu według zasady memoriału ale z błędnym zinterpretowaniem przepisów § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 roku, tj. ujmowanie należności jako zobowiązań. To z kolei skutkowało wykazywaniem sald nieistniejących zobowiązań jednostek realizujących zadanie wobec budżetu państwa lub/i gminy dłużnika.