Jak księgować fundusz alimentacyjny

Przedstawiamy ewidencję księgową funduszu alimentacyjnego, czyli należności w jednostce realizującej zadanie a zobowiązania w księgach organu finansowego

Publikacja: 18.01.2010 13:20

Jak księgować fundusz alimentacyjny

Foto: Fotorzepa, Justyna Dudek JD Justyna Dudek

Red

Ośrodki pomocy społecznej i urzędy gmin realizujące zadanie zlecone związane z wypłatą świadczeń alimentacyjnych nadal mają poważne problemy z księgowaniem tego typu wypłat. Dlatego warto je wyjaśnić.

Dodatkowo dochodziło do błędnych interpretacji § 7 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=732B2E0DE492613A112E9C1D06A8D1A7?id=182586]rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.)[/link].

Przedstawiony schemat księgowań funduszu alimentacyjnego wypełnia wytyczne zawarte w komunikacie będącym [link=http://www.rp.pl/artykul/406042,421462_Jakie_sa_zasady_ewidencji_funduszu_alimentacyjnego.html]odpowiedzią Ministerstwa Finansów na pytanie dotyczące problemów księgowych związanych z ewidencją funduszu alimentacyjnego[/link].

Do nieprawidłowości zwianych z ewidencją księgową funduszu alimentacyjnego zaliczyć można dokonywanie przypisu należności na dłużnika alimentacyjnego dopiero w momencie wpłaty komornika „kasowo”. Skutkowało to nieujęciem faktycznych należności wynikających z art. 27 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8A03C0A9A66A73566AF23DA348632194?id=295707]ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów[/link] i naruszeniem zasady memoriału.

Nieprawidłowością było również ujmowanie przypisu według zasady memoriału ale z błędnym zinterpretowaniem przepisów § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 roku, tj. ujmowanie należności jako zobowiązań. To z kolei skutkowało wykazywaniem sald nieistniejących zobowiązań jednostek realizujących zadanie wobec budżetu państwa lub/i gminy dłużnika.

Zgodnie ze wspomnianymi przez MF w komunikacie przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182453]rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lipca 2006 r. w sprawie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, przekazywania dotacji celnych i przekazywania pobranych dochodów związanych z realizacją tych zadań (Dz.U. z 2006 r. nr 135, poz. 955)[/link] samorząd powinien rozliczać się z budżetem państwa z dochodów pobranych a nie przypisanych. To oznacza, że kwotę zobowiązań wobec budżetu państwa stanowią kwoty pobrane od dłużników przez komorników, które winny być przekazane do skarbnika i ujmowane na koncie 224 „Rozrachunki budżetu” planu kont organu finansowego, a nie koncie 225 „Rozrachunki z budżetami” jednostki realizującej zadanie.

[ramka][b]Przykład[/b]

Jeśli wypłacono świadczenie w kwocie 100 zł, to regionalne izby obrachunkowe zalecały następujące księgowanie:

strona WN konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych w kwocie 100 zł.

strona MA konta 750 Przychody i koszty finansowe w kwocie 20 zł oraz

strona MA konta 225 Rozrachunki z budżetami w kwocie 60 zł oraz

strona MA konta 240 Pozostałe rozrachunki (lub na koncie 225 z analityką gmina dłużnika) w kwocie 20 zł.

Jeśli komornik nic nie wyegzekwował od dłużnika alimentacyjnego (a jest to dość normalne zjawisko w tym zadaniu), to po zalecanym przez RIO księgowaniu jednostki wykazywały salda zobowiązań na koncie 225 w kwocie 60 zł i na koncie 240 w kwocie 20 zł. Tym samym nie spełniały określonych ustawą o rachunkowości zasad wyceny aktywów i pasywów (art. 28 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AC2CEA3529BF1BB09ECEA6C665F5F03A?id=324433 ustawy o rachunkowości[/link]) a nawet określonej w artykule 3 ustęp 1 pkt. 20 definicji zobowiązań.[/ramka]

Oczywiste jest, że skoro zgodnie z art. 27 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=825F8EF54DD38838302B1FB054B354E8?id=295707]ustawy z 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów[/link] 20 proc. kwot należności stanowi dochód własny gminy wierzyciela, 20 proc. kwoty stanowi dochód własny gminy dłużnika, a pozostałe 60 proc. tej kwoty oraz odsetki stanowią dochód budżetu państwa, o ile te należności zostaną wyegzekwowane przez komornika.

Jeśli zatem komornik nic nie wyegzekwuje od dłużnika alimentacyjnego, to u stosujących zalecany przez RIO schemat księgowań wykazane zostaną nieprawidłowe salda zobowiązań, gdyż 60 proc. od zera stanowi zero, a 20 proc. od zera również jest zerem.

Warto również zauważyć, iż koncepcja ujmowania należności jako zobowiązań, opracowana przez jednego z radców Departamentu Budżetu Państwa MF i twórcę planów kont, oparta na zasadach ewidencji podatku VAT, jest błędna, ponieważ obowiązek podatkowy dotyczący VAT związany jest z zasadą memoriału, a zadania zlecone rozlicza się od dochodów pobranych, czyli związany jest z zasadą kasową.

Tak też stanowi art. 255 ust. 1 nowej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BDE898769F4D839BD6E9162CD13216C5?id=282315]ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157 poz.1240)[/link]. Zgodnie z tym przepisem zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje pobrane dochody budżetowe związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, pomniejszone o określone w odrębnych ustawach dochody budżetowe przysługujące jednostce samorządu terytorialnego z tytułu wykonywania tych zadań, na rachunek bieżący dochodów dysponenta części budżetowej przekazującego dotację celową, według stanu środków określonego na:

1) 10 dzień miesiąca - w terminie do 15 dnia danego miesiąca;

2) 20 dzień miesiąca - w terminie do 25 dnia danego miesiąca.

Nieprawidłowością jest również ujmowanie kwot wypłacanych świadczeń „pod listą wypłat”, bez ujęcia wynikających z decyzji przyznających świadczenia zobowiązań i rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Błędem było również aktualizowanie należności od dłużników alimentacyjnych zbiorczymi „hurtowymi” odpisami. Tak dzieje się np. w Warszawie według Zarządzenia Nr 2666/2009 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z 19 lutego 2009 roku w sprawie zasad dokonywania odpisów aktualizujących wartość należności Urzędu m. st. Warszawy.

Błędna były również inne zalecenia pracowników RIO takie jak np. odpisywanie należności na 31 grudnia a przypisywanie na 1 stycznia bez stosownych informacji od komorników prowadzących postępowanie.

Podsumowując, ze względu na rzetelność ksiąg rachunkowych (nie wspominając o zasadach mnożenia przez zero) i danych wykazywanych w sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek realizujących zadanie, należności z zadań zleconych powinny być ujmowane w jednostce realizującej zadanie (np. OPS lub urząd gminy jako jednostka budżetowa), a zobowiązania zaistniałe wskutek pobrania kwot przez komornika powinny być rozliczane w tzw. księgach organu finansowego. Jest to oczywiste wypełnienie przepisów dotyczących zasad planowania, wykonywania i rozliczania się z zadań zleconych.

[link=http://grafik.rp.pl/grafika2/432299]Zobacz schemat: Fundusz alimentacyjny, księgowanie w jednostce budżetowej i powiązanie z organem finansowym[/link]

[b]Zobacz także [link=http://www.rp.pl/temat/406042.html]inne artykuły z naszego cyklu rachunkowość jednostek samorządu terytorialnego[/link][/b]

Ośrodki pomocy społecznej i urzędy gmin realizujące zadanie zlecone związane z wypłatą świadczeń alimentacyjnych nadal mają poważne problemy z księgowaniem tego typu wypłat. Dlatego warto je wyjaśnić.

Dodatkowo dochodziło do błędnych interpretacji § 7 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=732B2E0DE492613A112E9C1D06A8D1A7?id=182586]rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020 ze zm.)[/link].

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr