Jak wynika z art. 3 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C26A74DC1C342E96EA428F90BFC0721E?id=180129]ustawy z 13 września 1996 r., utrzymanie czystości i porządku w gminach[/link] należy do obowiązkowych zadań własnych tych jednostek samorządu terytorialnego.
Odbywa się to m.in. poprzez zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych w szczególności przez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości (art. 3 ust. 2 pkt 3 cyt. ustawy) oraz sprzątanie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku (art. 5 ust. 5 cyt. ustawy).
Nie tylko gminy ponoszą zresztą odpowiedzialność za uprzątnięcie śniegu. Wskazać można chociażby art. 5 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, zgodnie z którym za uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości odpowiadają właściciele tych nieruchomości.
Jak widać, obowiązki gmin nie kończą się na odśnieżaniu ulic. Śnieg należy także zebrać, a następnie w odpowiedni sposób się go pozbyć. Metoda postępowania uzależniona jest przede wszystkim od uznania, czy śnieg jest odpadem, czy też nie. W tym miejscu zdania urzędników są podzielone, choć większość z nich przychyla się do pierwszej opinii.
[srodtytul]Substancja trudna do sklasyfikowania[/srodtytul]