O tym, jaka procedura obowiązuje przy zwoływaniu sesji organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, mówią ustawy ustrojowe: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C4B8F1B46F722D30863F22C310B63A85?id=163433]o samorządzie gminnym[/link], [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=18A96F65E8187B95F57ABE83F6E4FE84?id=163434]powiatowym[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0DDCF264E23B49EF172B6242E6AA0EDA?id=163432]o samorządzie województwa[/link]. Jako przykład takiego przepisu wskazać można art. 20 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z jego ustępem 1 rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego. Do zawiadomienia, które powinno zostać skierowane do wszystkich radnych, dołączyć należy porządek obrad oraz projekty uchwał, które mają być na sesji uchwalone. Jednocześnie, jak wynika z treści art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, do przewodniczącego należy organizowanie prac rady gminy oraz prowadzenie jej obrad.
Przepis ten przewiduje ponadto, że przewodniczący do wykonywania tych zadań może wyznaczyć swojego zastępcę. W dalszej części tego przepisu wskazano, że w sytuacji, gdy przewodniczący rady jest nieobecny i do wykonywania swoich zadań nie wyznaczył wiceprzewodniczącego, jego zadania może wykonywać wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych (np. [b]wyrok WSA w Krakowie z 24 października 2004 r., III SA/Kr 1356/06; wyrok WSA w Warszawie z 2 lutego 2005 r., II SA 2113/03[/b]), zwołanie sesji rady (sejmiku) przez osobę nieuprawnioną uzasadnia potrzebę stwierdzenia nieważności wszystkich uchwał podjętych na tej sesji.
Taki sam skutek dotyczy uchwał podjętych na sesji rady (sejmiku) zwołanej i prowadzonej przez wiceprzewodniczącego rady, który nie został do tego upoważniony.