To jedno z najistotniejszych założeń do nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych przygotowanych przez specjalny zespół w Kancelarii Premiera. Na ich podstawie projekt noweli powinien powstać jeszcze w tym miesiącu.
Ustawa ma uregulować podstawowe standardy dotyczące zatrudniania i wynagradzania pracowników samorządowych, szczegółowe rozwiązania pozostawiając w gestii samych jednostek samorządu.
Znajdą się w niej więc postanowienia czyniące bardziej elastycznym otwarty i konkursowy nabór pracowników. Będzie obowiązywał trzymiesięczny okres przygotowawczy, kończący się egzaminem. Pracownicy urzędu będą mogli być przenoszeni na wolne stanowisko bez konieczności przeprowadzania naboru. Deregulacja ma objąć rozwiązania dotyczące okresowych ocen pracowników i ich wynagradzania.
Sekretarza będzie zatrudniał wójt na podstawie umowy o pracę, a nie powołania. Jego pozycja będzie więc bardziej stabilna. Mają obowiązywać wymogi co najmniej sześcioletniego stażu pracy i trzyletniego doświadczenia na stanowiskach kierowniczych. Ustawa określi katalog zadań i kompetencji sekretarza. Wzorem będzie tu art. 21 ustawy o państwowym zasobie kadrowym oraz przepisy poprzedniej ustawy o służbie cywilnej. Sekretarz ma odgrywać rolę podobną do dyrektora generalnego i ustalać szczegółowy katalog zadań urzędu, zajmować się sprawami organizacyjnymi, pracowniczymi, odpowiadać za zarządzanie jakością usług w urzędzie.
Dziś sekretarza powołuje i odwołuje rada. Nie wszędzie jednak jest to stanowisko. Nie ma go w niektórych małych gminach, dla których jego utrzymywanie jest znacznym obciążeniem.