Wydając regulamin organizacyjny urzędu, należy przede wszystkim określić w nim jego strukturę organizacyjną. Będzie ona określała zarówno strukturę pionową urzędu opartą na schemacie zwierzchnik – podwładny, jak i poziomą: wydziały, samodzielne stanowiska pracy. Przeprowadzając reorganizację, będziemy przede wszystkim dokonywać zmian właśnie w tym schemacie. Może to polegać na łączeniu określonych wydziałów, likwidacji poszczególnych stanowisk (bo stały się zbędne) lub tworzeniu nowych (bo są wymagane). Przekazanie części zadań urzędu gminy nowo utworzonej jednostce organizacyjnej może być elementem reorganizacji urzędu, który uprawnia do zwolnienia pracownika samorządowego. [b]Uwaga! Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z 16 maja 2006 r., przyjęcie jako kryterium do zwolnień możliwości skorzystania przez pracownika z wcześniejszej emerytury ze względu na wiek i staż pracy nie narusza zakazu dyskryminacji i jest społecznie uzasadnione (I PK 217/05).[/b]
Zmiana struktury organizacyjnej urzędu może mieć znaczący wpływ nie tylko na jego funkcjonowanie, ale także na zatrudnionych w nim urzędników. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych w przypadku reorganizacji jednostki pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym urzędniczym, można przenieść na inne stanowisko odpowiadające jego kwalifikacjom. Możliwość taka istnieje, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego przez niego stanowiska nie jest możliwe dalsze zatrudnienie urzędnika na tym stanowisku.
Ustawodawca zadbał przy tym o interesy pracowników przenoszonych na stanowiska gorzej opłacane – takie przesunięcia zdarzają się w praktyce najczęściej. Zgodnie bowiem z treścią ust. 2 omawianego przepisu przeniesiony pracownik zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia, jeżeli jest ono wyższe od tego, jakie powinien otrzymywać na nowym stanowisku.
[b]Wypłacane na starych zasadach wynagrodzenie przysługuje pracownikowi przez okres sześciu miesięcy następujących po miesiącu, w którym urzędnik został przeniesiony na nowe stanowisko. [/b]Uwaga! To pracodawca decyduje, na jakie inne stanowisko przeniesie pracownika. Musi ono jedynie odpowiadać jego kwalifikacjom. Pracownik natomiast nie może się domagać zatrudnienia w tym samym charakterze co przed reorganizacją (np. na stanowisku kierowniczym).
[srodtytul]Przywileje dla mianowanych[/srodtytul]
Reorganizacja urzędu może być natomiast podstawą do rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem zatrudnionym na podstawie mianowania. Możliwość taką przewiduje wprost art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. Muszą jednak zostać spełnione określone w tym przepisie przesłanki.