Jak zrobić zrzutkę na budowę gminnej drogi

Co robić, gdy gminne wodociągi, kanalizacja czy szkolny budynek wymagają szybkiego remontu, a pieniędzy w kasie nie ma? Rozwiązaniem może być podjęcie przez lokalną społeczność decyzji o opodatkowaniu się na taki cel

Aktualizacja: 18.06.2009 07:19 Publikacja: 18.06.2009 06:42

Jak zrobić zrzutkę na budowę gminnej drogi

Foto: Rzeczpospolita, Tomasz Wawer Tom Tomasz Wawer

Red

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C89DDDE8A7872D301245988BB5D829E1?id=128788]Ustawa o referendum lokalnym z 15 września 2000 r. (dalej url) [/link]przewiduje instytucję samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne, mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy. Podejmowanie decyzji w tej sprawie może odbywać się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

[srodtytul]Kontrowersyjny status prawny instytucji[/srodtytul]

Natura prawna instytucji samoopodatkowania się mieszkańców budzi liczne praktyczne kontrowersje. W doktrynie prawno-finansowej przeważa opinia, że dochody gminy uzyskane w efekcie samoopodatkowania nie mogą być uznane za podatek lub innego rodzaju daninę publiczną. Na poparcie tego stanowiska jest przytaczana argumentacja odwołująca się w sposób formalny do treści konstytucji. Zgodnie bowiem z jej art. 217 nakładanie podatków i innych danin publicznych powinno następować wyłącznie w drodze aktów o randze ustawowej. Podobnie wskazuje się, że instytucja samoopodatkowania nie spełnia warunków zawartych w definicji podatku (np. nie posiada cechy przymusowości i jednostronności oraz nie wynika z ustawy podatkowej).

Z powyższym poglądem można jednak skutecznie polemizować. Warunek istnienia ustawowej podstawy ma bowiem w swym założeniu zapewnienie demokratycznej legitymizacji jednostek publicznoprawnych do nakładania ciężarów publicznych na podmioty objęte ich władztwem.[b] W przypadku samoopodatkowania właściwą legitymizację społeczną zapewnia jednak sam sposób nałożenia tego ciężaru, tj. rozstrzygnięcie suzerena gminy, czyli samych jej mieszkańców, w drodze bezpośredniego powszechnego głosowania w referendum lokalnym.[/b]

Natomiast jeśli chodzi o cechę przymusowości, to należy stwierdzić, że prawnie skutecznie samoopodatkowanie jest obwarowane przymusem państwowym i może być przedmiotem egzekucji administracyjnej. Poza tym o braku przymusowości sensu stricto przy samoopodatkowaniu można mówić wyłącznie w przypadku osób, które poparły wniosek o samoopodatkowanie, ale już nie w przypadku osób, które były mu przeciwne.

Mając na względzie powyższe uwagi, w mojej ocenie należy uznać, że samoopodatkowanie stanowi swoisty ciężar publicznoprawny zaakceptowany bezpośrednio przez mieszkańców danej sformalizowanej wspólnoty lokalnej (gminy).

[srodtytul]Kto płaci podatek…[/srodtytul]

W doktrynie powszechnie przyjmuje się, że podmiotem samoopodatkowania mogą być wyłącznie osoby fizyczne posiadające miejsce zamieszkania na obszarze danej gminy. Interpretacja taka wynika z treści art. 7 url, który wskazuje wyłącznie na możliwość samoopodatkowania się mieszkańców, a zatem nie innych podmiotów zlokalizowanych na obszarze gminy (np. spółek czy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej).

Pewne kontrowersje budzi możliwość objęcia obowiązkiem daninowym osób, które nie zamieszkiwały na obszarze gminy w dacie przeprowadzenia referendum.

[srodtytul]… i na jakich warunkach[/srodtytul]

Należy wskazać, że ustawa o referendum lokalnym ani żaden inny akt nie regulują szczegółowych zasad określania wysokości i sposobu poboru daniny uchwalonej w ramach instytucji samoopodatkowania. W rezultacie inicjatorom samoopodatkowania pozostawiono znaczną swobodę co do określenia jego przedmiotu, stawek, podstawy oraz ewentualnych ulg lub zwolnień, a także samej techniki poboru uzyskanych w ten sposób środków.

[srodtytul]Jakie przeznaczenie...[/srodtytul]

Przepisy regulujące referendum w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne nakładają każdorazowo na jego inicjatorów obowiązek wskazania celu oraz zasad samoopodatkowania. W przypadku referendum przeprowadzonego z inicjatywy rady gminy wspomniana informacja powinna zostać zawarta w uchwale rady gminy w sprawie przeprowadzenia referendum (art. 9 ust. 3 url), natomiast w przypadku referendum przeprowadzonego bezpośrednio z inicjatywy mieszkańców gminy – w informacji o zamierzonym referendum (art. 13 ust. 3 url) oraz we wniosku o przeprowadzenie referendum (art. 15 ust. 3 url).

W konsekwencji należy uznać, że środki zgromadzone w drodze samoopodatkowania mają charakter celowy – ściśle powiązany z wyznaczonym celem publicznym mieszczącym się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy.

W mojej ocenie, [b]w przypadku bezpodstawnej zmiany przeznaczenia środków uzyskanych w drodze samoopodatkowania (w stosunku do celu wskazanego wyraźnie w referendum) doszłoby do naruszenia zasad dyscypliny finansów publicznych [/b]przez osoby odpowiedzialne za właściwe wykorzystanie tych środków. Zgodnie z art. 11 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9AA2B021D5CDC4ABB750AB2BD5BFE457?id=176480]ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych[/link] z jednym z przypadków naruszenia tej dyscypliny mamy do czynienia w sytuacji, gdy dochodzi do „dokonania wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia”. Ustalony w referendum cel przeznaczenia środków uzyskanych w drodze samoopodatkowania jest wiążący dla władz gminy. Każda jego zmiana stanowi zatem przekroczenie zakresu upoważnienia udzielonego dysponentom tych środków w referendum.

[srodtytul]... i kontrola wykorzystania [/srodtytul]

Mieszkańcy nie mają bezpośredniej możliwości kontroli, na co i w jaki sposób zostaną zadysponowane środki zgromadzone w drodze samoopodatkowania, co jednak nie oznacza, że są oni bezradni w przypadku naruszenia przez organy gminy celu ich wydatkowania ustalonego w referendum.

Mieszkańcy gminy mają przede wszystkim możliwość nieformalnego oddziaływania na swych przedstawicieli w radzie gminy i na wójta (ew. burmistrza, prezydenta – wybieranych w bezpośrednich wyborach), którzy ponoszą odpowiedzialność polityczną przed mieszkańcami. W praktyce niechętnie będą sprzeciwiać się decyzjom mieszkańców podjętym w drodze referendum (zwłaszcza że decyzja o samoopodatkowaniu jest podejmowana kwalifikowaną większością 2/3 głosów mieszkańców stanowiących jednocześnie elektorat dla władz gminy). Ponadto mieszkańcy mają prawo informować o nieprawidłowościach w rozliczeniu tych środków organy sprawujące nadzór finansowy nad władzami gminy – np. właściwą regionalną izbę obrachunkową.

[i]Autor jest doradcą podatkowym w Kancelarii Gide Loyrette Nouel.[/i]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C89DDDE8A7872D301245988BB5D829E1?id=128788]Ustawa o referendum lokalnym z 15 września 2000 r. (dalej url) [/link]przewiduje instytucję samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne, mieszczące się w zakresie zadań i kompetencji organów gminy. Podejmowanie decyzji w tej sprawie może odbywać się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

[srodtytul]Kontrowersyjny status prawny instytucji[/srodtytul]

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów