Jak bronić interesów gmin

Zdaniem sądów administracyjnych gmina nie może być stroną w postępowaniu podatkowym, w którym w pierwszej instancji organem orzekającym jest wójt

Aktualizacja: 11.09.2009 07:45 Publikacja: 11.09.2009 06:30

Jak bronić interesów gmin

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

Taki wniosek nasuwa się bezpośrednio z art. 133 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F21D7EBA1EF0FB527EB50A10EC09E85D?id=176376]ordynacji podatkowej[/link]. Zgodnie z jego treścią stroną w takim postępowaniu może być podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a także osoby trzecie, o których mowa w art. 110 – 117a tej ustawy.

[srodtytul]Samodzielność finansowa…[/srodtytul]

Podobny wniosek wypływa z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9206537D91B8CAB7AB0675788C0FD8D0?id=166935]ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link]. Konkretnie z jej art. 33 § 1 i 2, który pozbawia prawa do udziału na prawach strony w postępowaniu sądowo-administracyjnym gminę, której wójt (burmistrz czy prezydent) wydał jako organ podatkowy pierwszej instancji decyzję podatkową.

Przytoczyć należy również art. 50 § 1 tej ustawy, który pozbawia gminę prawa wniesienia skargi na decyzję organu wyższej instancji wydaną w wyniku rozpatrzenia odwołania od decyzji, którą w pierwszej instancji wydał wójt (burmistrz, prezydent).

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że wszystkie te przepisy dotyczą podatków lokalnych będących dochodem gminy, której organ wykonawczy wydał decyzję podatkową w pierwszej instancji.

Zgodnie z art. 165 konstytucji jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługuje im prawo własności, a także inne prawa majątkowe. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej. Przepis ten jest w konsekwencji dla jednostek samorządu terytorialnego tym samym, czym dla obywatela konstytucyjne prawo do sądu.

Jednak orzecznictwo sądowe nadało zaskarżonym przepisom taką treść, że wykluczają one udział jednostki samorządu terytorialnego w postępowaniu przed sądem administracyjnym, w sytuacji gdy decyzję wydał wójt, burmistrz lub prezydent.

Przytoczyć w tym miejscu można chociażby [b]uchwałę NSA z 9 października 2000 r.(OPK 14/00)[/b], w której skład orzekający stwierdził, że [b]gmina nie ma legitymacji procesowej do wniesienia skargi o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną samorządowego kolegium odwoławczego.[/b]

Jak podkreślił bowiem [b]NSA w wyroku z 9 lipca 2008 r. (II OSK 804/07)[/b], włączenie organów samorządowych do systemu organów administracji publicznej prowadzących postępowanie w konkretnej sprawie znacznie ogranicza zakres uprawnień procesowych jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej. [b]W zakresie, w jakim organ jednostki samorządu terytorialnego wykonuje funkcję organu administracji publicznej, nie jest on uprawniony do reprezentowania jej interesu prawnego, rozumianego jako interes osoby prawnej. [b]Nie do przyjęcia jest bowiem stanowisko, że gmina może zajmować różną pozycję, raz organu wydającego decyzję, innym razem strony postępowania[/b], w zależności od etapu załatwienia sprawy z zakresu administracji publicznej. [/b]

[srodtytul]… a prawo do sądu[/srodtytul]

Czy jednak takie rozumienie przytoczonych przepisów ordynacji podatkowej oraz prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie wypacza ich treści? Przecież konstytucja gwarantuje jednostkom samorządu terytorialnego ochronę sądową ich samodzielności, w tym samodzielności finansowej. Gwarancja ta musi mieć charakter realny, a nie pozorny. Dlatego też sądowa ochrona finansowej niezależności gminy powinna się wiązać z przyznaniem gminie uprawnienia do obrony jej interesów przed sądem.

[srodtytul]Interes prawny[/srodtytul]

Uprawnienie takie powinno być wywiedzione przede wszystkim z art. 50 § 1 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepis ten wymaga przecież dla uzyskania legitymacji skargowej istnienia po stronie podmiotu, który skargę wnosi, interesu prawnego. Trudno jest przy tym takiego interesu odmówić gminie, która przed sądem chce bronić swoich dochodów. Wynika on chociażby z art. 54 ustawy o samorządzie gminnym, który wymienia źródła jej dochodów, czy z podobnych w treści przepisów art. 3 i 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6B6408D246459F92F49BFA127BEE2A3A?id=271100]ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego[/link].

[ramka][b]Sprawę rozstrzygnie Trybunał Konstytucyjny[/b]

[b]Argumenty przemawiające za przyznaniem gminom prawa do sądu także w sprawach podatkowych można odnaleźć w [b]postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego z 26 maja 2008 r. (P 14/05)[/b][/b]. W jego uzasadnieniu Trybunał stwierdził m.in., że z treści art. 50 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nie wynika, by organy jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin, były pozbawione możliwości wniesienia skargi.

Przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (art. 33 § 1 i 2, art. 50 § 1) zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego, jednak wyrok w sprawie ich zgodności z konstytucją jeszcze nie zapadł. [/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów