Gmina może dopłacać do taryf

Wysokość taryf za wodę ustala przedsiębiorstwo wodociągowe. Cenniki te podlegają następnie zatwierdzeniu przez radę. Dlatego też nowe stawki należy przedstawić wójtowi na 70 dni przed planowaną datą ich wejścia w życie

Aktualizacja: 05.11.2009 06:35 Publikacja: 05.11.2009 04:45

Zasady ustalania i zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182311]ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.[/link], dalej – ustawa o zwis). Zostały one uregulowane w dwóch jej rozdziałach: 5 i 6.

[srodtytul]Prawidłowa kalkulacja[/srodtytul]

Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne określa taryfę na rok. Art. 20 ust. 3 ustawy o zwis wymaga, aby ceny i stawki określone przez przedsiębiorstwo były zróżnicowane dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców usług. Dokonuje się tego na podstawie udokumentowanych różnic kosztów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Pamiętać również należy o uwzględnieniu przy konstrukcji nowych cenników niezbędnych przychodów, jakie firma powinna osiągnąć, z podziałem na poszczególne grupy usługobiorców. Przychody te przedsiębiorstwo ustala, uwzględniając w szczególności:

- koszty związane ze świadczeniem usług poniesione w poprzednim okresie (roku) obrachunkowym;

- zmiany warunków ekonomicznych oraz wielkość usług i warunki ich świadczenia;

- planowane wydatki inwestycyjne.

Poniesione w poprzednim roku koszty świadczenia usług ustala się na podstawie ewidencji księgowej. Powinna ona umożliwiać w szczególności wydzielenie kosztów stałych i zmiennych, przychodów osiąganych z poszczególnych rodzajów działalności firmy, a także osiąganych w odniesieniu do poszczególnych taryf. Ewidencja księgowa służy również m.in. ustaleniu kosztów związanych z prowadzoną działalnością inwestycyjną.

[srodtytul]Wójt weryfikuje[/srodtytul]

Tak określone taryfy podlegają zatwierdzeniu przez gminę. Dokonuje tego właściwa rada, podejmując w tym celu stosowną uchwałę. Aby to nastąpiło, zainteresowana firma przedkłada propozycję nowych cenników wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wraz z wnioskiem o ich zatwierdzenie. Do wniosku dołączyć należy również szczegółową kalkulację cen i stawek opłat, a także aktualny wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

[b]Zadaniem wójta na tym etapie jest sprawdzenie, czy taryfy zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy o zwis.[/b] Organ wykonawczy kontroluje również, czy koszty związane ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1 ustawy, przedsiębiorca skalkulował z uwzględnieniem celowości ich ponoszenia. Tak sprawdzone taryfy trafiają pod obrady rady gminy.

[srodtytul]Rada zatwierdza[/srodtytul]

Rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf albo o odmowie ich zatwierdzenia. Tak wynika wprost z art. 24 ust. 5 ustawy o zwis. Co to oznacza? Do wyjaśnienia tej kwestii najlepiej sięgnąć do orzecznictwa sądów. Jak podkreślił [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 21 listopada 2008 r.[/b], przepis ten oznacza, że obowiązkiem rady gminy jest podjęcie uchwały o zatwierdzeniu taryf albo uchwały o odmowie ich zatwierdzenia. Przy czym odmowa taka może mieć miejsce tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy zostały one sporządzone niezgodnie z prawem (II SA/Gl 870/08). Oznacza to również, że rada jest zobowiązana traktować przedstawioną przez przedsiębiorstwo taryfę jako jeden dokument i albo ją zatwierdzić w całości lub w całości odrzucić. [b]Nie będzie zatem prawidłowa uchwała zatwierdzająca taryfę częściowo lub odmawiająca zatwierdzenia niektórych pozycji zamieszczonych w taryfie.[/b]

Zwrócić trzeba jeszcze uwagę na inny [b]wyrok gliwickiego WSA z 28 lipca 2008 r.[/b] Sąd rozstrzygał w nim kwestę uprawnień rady do zatwierdzenia (odmowy) taryfy za zaopatrzenie w wodę i drugiej za odprowadzanie ścieków objętych jednym wnioskiem. Stwierdził, że w takiej sytuacji rada gminy powinna sprawę rozpatrywać tak, jakby przedsiębiorca złożył dwa odrębne wnioski: pierwszy dotyczący zatwierdzenia taryfy za zaopatrzenie w wodę i drugi za odprowadzanie ścieków. W konsekwencji rada gminy może jedną z taryf zatwierdzić, a drugiej zatwierdzenia odmówić. Takie działanie nie będzie naruszać art. 24 ust. 5 ustawy o zwis (II SA/Gl372/08).

[srodtytul]Trzeba pilnować terminów[/srodtytul]

Uchwały rady gminy zarówno zatwierdzające taryfy, jak i odmawiające ich zatwierdzenia są kontrolowane – w ramach nadzoru – przez wojewodów. Stwierdzenie nieważności tych uchwał powoduje przedłużenie czasu obowiązywania taryf dotychczasowych o 90 dni. W sytuacji, w której wojewoda stwierdził nieważność uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, nowe taryfy wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.

Ustawodawca, określając tryb zatwierdzania taryf, wskazał również terminy, w których konkretne czynności powinny zostać podjęte przez właściwe podmioty. I tak przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne obowiązane jest przedłożyć wójtowi taryfy do zatwierdzenia w terminie 70 dni przed planowanym dniem ich wejścia w życie. Zatwierdzenie taryf przez wójta oraz uchwała rady gminy

w sprawie ich zatwierdzenia (lub odmowie) powinny zapaść w terminie 45 dni od dnia złożenia wójtowi stosownego wniosku przez przedsiębiorstwo. [b]Konsekwencją niepodjęcia żadnej uchwały w wyznaczonym ustawą terminie jest to, że zweryfikowane przez wójta taryfy wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku. [/b]

[ramka][b]Uwaga [/b]

Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę przekazuje się bezpośrednio przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Pamiętać jednak należy, że jeżeli określona działalność nie wchodzi w zakres zbiorowego zaopatrzenia (odprowadzania) w wodę (ścieków), to tym samym nie podlega procedurze ustalania cen i taryf. W konsekwencji ustalenie dopłat do takiej usługi jest naruszeniem prawa.[/ramka]

Zasady ustalania i zatwierdzania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182311]ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 123, poz. 858 ze zm.[/link], dalej – ustawa o zwis). Zostały one uregulowane w dwóch jej rozdziałach: 5 i 6.

[srodtytul]Prawidłowa kalkulacja[/srodtytul]

Pozostało 93% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów