Ewidencję kąpielisk prowadzi i aktualizuje wójt

To niejedyne obowiązki, jakie nowelizacja prawa wodnego nakłada na organ wykonawczy gminy. Do niego należy również przygotowanie projektu uchwały w sprawie wykazu kąpielisk oraz przeprowadzenie konsultacji w tej sprawie

Publikacja: 28.04.2010 05:29

Ewidencję kąpielisk prowadzi i aktualizuje wójt

Foto: Rzeczpospolita

Nowe rozwiązania wprowadza uchwalona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=344704]4 marca 2010 r. nowelizacja ustawy – Prawo wodne (DzU nr 44, poz. 253)[/link]. Jest ona wynikiem uchwalenia przez Parlament Europejski dyrektywy 2006/7/WE z 15 lutego 2006 r. dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającą dyrektywę 76/160/EWG.

Implementacja tych przepisów spowodowała konieczność określenia podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie i wyznaczanie kąpielisk położonych na obszarach wód śródlądowych oraz na polskich obszarach morskich.

Ponieważ zgodnie z przepisami [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E3D95EFA9A735765EE76BCC9C50BED19?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym[/link] to właśnie te jednostki są właściwe w sprawach publicznych o znaczeniu publicznym, które nie zostały zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a jednocześnie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5DA4530A4D0534EE12D95CFB1CDAD4C1?id=247960]ustawy z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej[/link] nakładają na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek organizowania działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej, ustawodawca postanowił obowiązki związane z wyznaczaniem kąpielisk powierzyć do wykonywania właśnie gminom.

[srodtytul]Uchwała co roku[/srodtytul]

Jak wynika z nowo dodanego do ustawy – Prawo wodne art. 34a ust. 1, to rada gminy jest odpowiedzialna za coroczne podejmowanie uchwał w sprawie wykazu kąpielisk na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy. Zanim jednak ten akt zostanie podjęty, niezbędne jest wykonanie szeregu czynności przygotowawczych.

Pierwszy ruch należy do organizatora kąpieliska. Jak wynika z treści art. 9 pkt 7a prawa wodnego, jest nim osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która podjęła się zorganizowania miejsca wykorzystywanego do kąpieli oraz uzyskała zgodę właściciela wody oraz przyległego do niej gruntu do ich wykorzystania na ten cel.

[b]Organizator ma obowiązek w terminie do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy (okres od 15 czerwca do 15 września), w którym kąpielisko ma być otwarte, przekazać wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek o umieszczenie w wykazie kąpielisk wydzielonego obszaru wód powierzchniowych, na których kąpielisko ma być wyznaczone.[/b]

Kolejne czynności wykonuje organ wykonawczy gminy. To wójt (burmistrz, prezydent) jest odpowiedzialny za opracowanie projektu uchwały rady w sprawie wykazu kąpielisk. Tworzy go właśnie na podstawie przedłożonych wniosków organizatorów. Następnie organ wykonawczy gminy podaje przygotowany przez siebie projekt uchwały do publicznej wiadomości, określając jednocześnie formę, miejsce i termin składania do niego uwag i propozycji zmian. Termin ten nie może być krótszy niż 21 dni. Wszystkie zgłoszone uwagi rozpatrywane są w terminie 14 dni liczonym od upływu terminu do ich składania.

Projekt uchwały wraz ze zgłoszonymi wnioskami należy następnie przekazać do zaopiniowania: dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska i państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu, a w przypadku kąpielisk położonych na polskich obszarach morskich również właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego. Powinno to nastąpić do 15 kwietnia. Wymienione organy na ustosunkowanie się do projektu mają 14 dni.

Ostatnim etapem postępowania jest podjęcie przez radę gminy uchwały w sprawie wykazu kąpielisk. Powinno to nastąpić do 15 maja.

[srodtytul]Konieczny wpis w rejestrze[/srodtytul]

Na przygotowaniu projektu uchwały rady w sprawie wykazu kąpielisk obowiązki organu wykonawczego się nie kończą. To wójt został bowiem wyznaczony przez ustawodawcę do prowadzenia i aktualizacji ewidencji takich miejsc. Jest to zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

[b]Wpis kąpieliska do ewidencji lub aktualizacja danych na jego temat następuje w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały rady gminy w tej sprawie.[/b]

W ewidencji zamieszcza się przede wszystkim informacje zawarte w dokumentacji dołączonej do wniosku składanego przez organizatora. Poza pozwoleniem wodnoprawnym są to następujące informacje dotyczące planowanego kąpieliska:

- aktualny profil wody;

- status kąpieliska w roku poprzednim (czynne/nieczynne);

- sposób gospodarki odpadami;

- ocena jakości wody i jej klasyfikacja w poprzednim sezonie (jeżeli wniosek dotyczy kąpieliska istniejącego).

Obowiązkiem organizatora jest niezwłoczna aktualizacja wszelkich zmian wymienionych wyżej danych.

Ponadto w ewidencji wójt zamieszcza kod i nazwę gminy zgodnie z nomenklaturą jednostek terytorialnych dla celów statystycznych oraz opis granic kąpieliska za pomocą współrzędnych geograficznych w układzie WGS84.

Dane zawarte w ewidencji udostępnia się bezpłatnie właściwemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu oraz organom właściwym w sprawach gospodarowania wodami.

[srodtytul]Miejsca wyznaczone[/srodtytul]

Oprócz kąpielisk na terenie gminy mogą funkcjonować miejsca wyznaczone do kąpieli, czyli wydzielone i oznakowane fragmenty wód powierzchniowych, które nie zostały sklasyfikowane jako kąpieliska. Ich organizatorzy również zostali obciążeni koniecznością spełnienia określonych w ustawie wymogów. Przede wszystkim są obowiązani wykonać badanie jakości wody.

Przeprowadza się je co najmniej dwukrotnie w sezonie: po raz pierwszy – nie wcześniej niż 14 dni przed rozpoczęciem jego funkcjonowania oraz przynajmniej raz w czasie trwania sezonu. [b]Badanie należy również przeprowadzić niezwłocznie w każdym przypadku wzrokowego stwierdzenia zanieczyszczeń niekorzystnie wpływających na jakość wody[/b] i mogących stanowić zagrożenie zdrowotne dla korzystających.

[ramka][b]Z wyjątkiem basenów[/b]

Kąpieliskiem jest wyznaczony uchwałą rady gminy, wydzielony i oznakowany fragment wód powierzchniowych, wykorzystywany przez dużą liczbę osób kąpiących się. Kąpieliskiem nie może być obszar, w stosunku do którego wydano stały zakaz kąpieli.

Do takich miejsc nie zalicza się także basenów (pływackich, rekreacyjnych), jak również zamkniętych zbiorników wodnych podlegających oczyszczaniu lub wykorzystywanych w celach terapeutycznych. Kąpieliskiem nie jest też sztuczny zbiornik wodny oddzielony od wód powierzchniowych i podziemnych.[/ramka]

Nowe rozwiązania wprowadza uchwalona [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=344704]4 marca 2010 r. nowelizacja ustawy – Prawo wodne (DzU nr 44, poz. 253)[/link]. Jest ona wynikiem uchwalenia przez Parlament Europejski dyrektywy 2006/7/WE z 15 lutego 2006 r. dotyczącej zarządzania jakością wody w kąpieliskach i uchylającą dyrektywę 76/160/EWG.

Implementacja tych przepisów spowodowała konieczność określenia podmiotów odpowiedzialnych za prowadzenie i wyznaczanie kąpielisk położonych na obszarach wód śródlądowych oraz na polskich obszarach morskich.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr