Do konsultacji społecznych trafił projekt rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Z roku na rok rośnie liczba dzieci objętych taką pomocą. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że poradnie psychologiczne miały 30 września 2009 r. pod opieką 12 proc. dzieci i młodzieży do 19 lat. Zdaniem resortu faktyczna liczba potrzebujących tej formy opieki jest dużo większa i dlatego postanowiono zmienić zasady jej udzielania.
Nowym rozwiązaniem jest funkcjonowanie zespołu złożonego z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem. Jego celem będzie diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych danego dziecka. Nauczyciele określą poziom umiejętności ucznia i trudności występujące w pracy z nim, zaplanują indywidualną ścieżkę edukacyjną. W pracach zespołu na wniosek dyrektora wezmą udział specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice będą mogli uczestniczyć w części ich prac dotyczącej analizy sytuacji dziecka. Każdy uczeń wymagający pomocy pozostający pod opieką zespołu będzie miał założoną kartę potrzeb i świadczeń. Znajdą się w niej informacje dotyczące diagnozy, dziedziny, w której konieczne jest wsparcie, zalecanych form pomocy i okresów jej udzielania.
Zniesione mają być przepisy określające liczebność uczniów podczas zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych. Dyrektorzy placówek w zależności od potrzeb będą mogli zatrudniać specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie będzie enumeratywnego wyliczenia, że w placówce musi być zatrudniony psycholog, logopeda czy doradca zawodowy.
Ponadto ze szkół znikną klasy wyrównawcze. Godziny będące do dyspozycji dyrektora wynikające z art. 42 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=09BD752F301D6C2BA8BB1769ED864158?id=182007]Karty nauczyciela[/link] będą mogły służyć realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych. Poza tym dodatkowe godziny będą mogły być wykorzystane przez nauczycieli do prowadzenia zajęć przyczyniających się do wyrównania szans edukacyjnych większej liczbie dzieci. W ubiegłym roku liczba uczniów klas wyrównawczych wynosiła 11 761 (na ponad 2 mln wszystkich). Dzieci uczące się w klasach wyrównawczych i terapeutycznych będą mogły dokończyć rozpoczęty etap edukacji, jednakże nie dłużej niż do 31 sierpnia 2012 r