Strona może skarżyć przewlekłe postępowanie

Każdy może zaskarżyć zarówno niezałatwienie wniosku lub podania w terminie, jak i przewlekłe postępowanie urzędu

Publikacja: 06.12.2010 02:20

Takie rozwiązanie przewiduje uchwalona 3 listopada 2010 r. ustawa o zmianie ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F9B73901922EDBA58798682AA4878EA?id=133093]Kodeks postępowania administracyjnego[/link] oraz ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9469AED9EC8B63937F90C1F339ED58C6?id=166935]Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link].

To niejedyne zmiany. Nowelizacja precyzuje również przepisy normujące prawo strony do kopiowania dokumentów. Nowe rozwiązanie wprost stanowi, że z tego uprawnienia można korzystać nie tylko w trakcie postępowania, ale również po jego prawomocnym zakończeniu. Nowe przepisy przewidują, że ostateczne są nie tylko decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, ale również takie rozstrzygnięcia, po których nie można wnioskować o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Nowelizacja wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od publikacji w Dzienniku Ustaw.

[srodtytul]Doręczenia pełnomocnikom[/srodtytul]

Uchwalona nowelizacja zmienia również zasady doręczeń. Jak wynika z nowego brzmienia art. 40 por. 2 k.p.a., jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się jemu. Jeżeli pełnomocników jest kilku, obowiązkiem organu jest doręczenie tylko jednemu. Przepis zastrzega jednak, że strona może wskazać, któremu z nich pisma mają być doręczane.

Zmieniono również zasady doręczania pism stronie, która ma siedzibę lub mieszka poza granicami RP. W takiej sytuacji jest ona obowiązana ustanowić pełnomocnika do spraw doręczeń w Polsce. Oczywiście jeśli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy w jej imieniu (art. 40 ust. 4). Por. 5 omawianego artykułu reguluje natomiast zasady postępowania, gdy strona pełnomocnika do spraw doręczeń nie ustanowiła. W takiej sytuacji wójt pozostawia przeznaczone dla niej pisma w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Organ administracji powinien jednak pamiętać, aby o skutku tym pouczyć stronę przy pierwszym doręczeniu. Należy ją również pouczyć o możliwości złożenia odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie oraz o tym, kto może być ustanowiony pełnomocnikiem.

[srodtytul]Wezwania i żądania[/srodtytul]

Kolejną zmianą jest nadanie nowego brzmienia art. 55 por. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F9B73901922EDBA58798682AA4878EA?id=133093]k.p.a.[/link] Przepis ten stanowi, że w sprawach niecierpiących zwłoki wezwań można dokonywać również telefonicznie albo przy użyciu innych środków łączności. Pamiętać trzeba, aby w takich przypadkach wezwanie zawierało nazwę i adres organu wzywającego, imię i nazwisko wzywanego, wskazanie, w jakiej sprawie oraz w jakim charakterze i w jakim celu zostaje wezwany. Ponadto należy udzielić informacji: czy wezwany ma się stawić osobiście czy przez pełnomocnika oraz w jakim terminie. Należy również pouczyć o skutkach prawnych niestawiennictwa. Pracownik organu, który dokonuje wezwania w trybie pilnym, powinien także podać swoje imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe.

Nowelizacja określa również zasady postępowania w sytuacji, gdy do organu administracji (wójta) trafi żądanie, na podstawie którego postępowanie – z uzasadnionych przyczyn – nie może zostać wszczęte (np. nie pochodzi od strony). Wówczas organ (wójt) wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania, na które służy zażalenie (art. 65a § 1 i 2).

[ramka][srodtytul]Akta przeglądamy tylko w urzędzie[/srodtytul]

Uchwalona 3 listopada 2010 r. nowelizacja [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F9B73901922EDBA58798682AA4878EA?id=133093]k.p.a.[/link] zmienia także zasady przeglądania akt sprawy przez stronę. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 73 k.p.a. strona ma prawo:

- wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów także po zakończeniu postępowania,

- żądania uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt, ale tylko wówczas, gdy jest to uzasadnione jej ważnym interesem (prawnym lub faktycznym).W wyniku interwencji Senatu znowelizowana została również treść art. 74 § 2 k.p.a. Przepis stanowi, że odmowa umożliwienia stronie przeglądania akt sprawy, sporządzania kopii, odpisów, notatek, uwierzytelnienia takich kopii i odpisów lub wydania uwierzytelnionych odpisów zawsze następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.[/ramka]

[i]etap legislacyjny ustawa oczekuje na podpis prezydenta RP[/i]

Takie rozwiązanie przewiduje uchwalona 3 listopada 2010 r. ustawa o zmianie ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4F9B73901922EDBA58798682AA4878EA?id=133093]Kodeks postępowania administracyjnego[/link] oraz ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9469AED9EC8B63937F90C1F339ED58C6?id=166935]Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[/link].

To niejedyne zmiany. Nowelizacja precyzuje również przepisy normujące prawo strony do kopiowania dokumentów. Nowe rozwiązanie wprost stanowi, że z tego uprawnienia można korzystać nie tylko w trakcie postępowania, ale również po jego prawomocnym zakończeniu. Nowe przepisy przewidują, że ostateczne są nie tylko decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, ale również takie rozstrzygnięcia, po których nie można wnioskować o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Spadki i darowizny
Odziedziczyłeś majątek? By dysponować spadkiem, musisz mieć ten dokument
Praca, Emerytury i renty
NSA: honorowe krwiodawstwo nie ma pierwszeństwa przed policyjną służbą
Sądy i trybunały
Resort sprawiedliwości już nie chce likwidacji Izby Odpowiedzialności Zawodowej
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Prawo karne
Lech Wałęsa przegrał w sądzie. Chodzi o teczki TW „Bolka”