Tak wynika z opublikowanego na stronie BIP Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy pisma Ministerstwa Finansów w sprawie dofinansowywania przez gminy pomocy materialnej o charakterze socjalnym udzielanej uczniom. Zgodnie z art. 90p ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BAC263B8D05ABDF6C9DAD9593BA6769D?id=175841]ustawy o systemie oświaty[/link] udzielanie takich świadczeń jest zadaniem własnym gminy. Z kolei art. 90r. ust. 1 tej ustawy stanowi, że na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa. Jednocześnie Ministerstwo Finansów przypomina, że z przytoczonych przepisów wynika dla jednostek samorządu terytorialnego obowiązek partycypowania w kosztach wypłaty stypendiów i zasiłków szkolnych dla uczniów.
Zakładając, że odrębne przepisy prawa oświatowego nie określają wyższego poziomu dofinansowania tego zadania własnego gmin, przyjąć należy, że jego poziom wyznaczają przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2B36B07C5A83EE06079E89AB37D3A68B?id=168402]ustawy o finansach publicznych[/link], w szczególności jej art. 128 ust. 2.
Wynika z niego, że dofinansowanie to nie może stanowić więcej niż 80 proc. kosztów realizacji zadania. W konsekwencji udział gmin w tych wydatkach stanowić powinien 20 proc.
Ministerstwo Finansów wskazuje, że jeżeli ten warunek nie zostanie spełniony, czyli koszt zadania w całości lub w części większej niż 80 proc. pokryje dotacja budżetowa, zastosowanie znajdzie art. 169 pkt 4 ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z jego treścią zwrotowi do budżetu państwa podlega ta część dotacji, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie udzielona lub pobrana w nadmiernej wysokości. Oznacza to, że gmina będzie musiała zwrócić do budżetu państwa tę część dotacji, która została wydatkowana na stypendia i zasiłki dla uczniów w kwocie przekraczającej 80 proc. wartości wykonanego zadania własnego.