Reklama

Dochody z zezwoleń tylko na walkę z alkoholizmem

Gmina nie sfinansuje programu przeciwdziałania przemocy domowej z opłat za wydawanie zezwoleń na handel trunkami

Publikacja: 17.01.2011 03:55

Dochody z zezwoleń tylko na walkę z alkoholizmem

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Jak wynika z art. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C4EA70696752979E97BFBFFA1711E58?id=179161]ustawy z 29 listopada 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie[/link], odbywa się to na zasadach określonych w dwóch ustawach: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=16E69556B4A2A53C0FC936B2367FF75F?id=328904]z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E2E82F14B5EE6F3A2F55784D7438AA1?id=185407]z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link].

Do zadań własnych gmin należy w szczególności tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Na system ten składa się m.in. gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie, poradnictwo i interwencje, zapewnienie osobom dotkniętym przemocą domową miejsc w ośrodkach wsparcia oraz tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

Skoro to zadanie gmina ma realizować na zasadach określonych m.in. w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, powstało pytanie, czy realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie może być finansowana z wpływów pochodzących z opłat za zezwolenia na sprzedaż lub podawanie wyrobów alkoholowych, o których mowa w art. 18 i 181 ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

Wydawać by się mogło, że odpowiedź jest twierdząca, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę art. 41 ustawy antyalkoholowej. Przepis ten bowiem wymienia – wśród zadań własnych gminy z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych – udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych prezentuje jednak stanowisko odmienne – że takie finansowanie gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest niemożliwe. Przywołuje przy tym dwa argumenty.

Reklama
Reklama

Po pierwsze – z art. 41 ustawy o wychowaniu w trzeźwości nie należy wnioskować, że gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie może być częścią gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Oba dokumenty mają bowiem odrębne podstawy prawne.

Po drugie – art. 182 ustawy o wychowaniu w trzeźwości wprost określa, na jakie cele mogą być przeznaczane wpływy z opłat za wydawane zezwolenia na sprzedaż i podawanie trunków. Zgodnie z tym przepisem dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 181 oraz dochody z opłat określonych w art. 111 tej ustawy wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminnych programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele.

Zapis ten nie pozostawia wątpliwości, że zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie nie mogą być finansowane z dochodów gminy osiąganych ze źródeł w nim wskazanych (nr ANA/1709/ DPR/2010).

Podstawa prawna: [i] [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185407] ustawa z 26 października 1982 r.DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.[/link][/i]

Zadania dotyczące przeciwdziałania przemocy w rodzinie są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. Jak wynika z art. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0C4EA70696752979E97BFBFFA1711E58?id=179161]ustawy z 29 listopada 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie[/link], odbywa się to na zasadach określonych w dwóch ustawach: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=16E69556B4A2A53C0FC936B2367FF75F?id=328904]z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5E2E82F14B5EE6F3A2F55784D7438AA1?id=185407]z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link].

Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama