Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o systemie oświaty do ustalania za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach publicznych i innych publicznych formach wychowania przedszkolnego odpowiednio stosuje się art. 67a tej ustawy. Przepis ten stanowi z kolei, że warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym (ust. 3). Oznacza to, że opłaty za posiłki serwowane w gminnych przedszkolach ustala dyrektor placówki, współdziałając z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta). To organ wykonawczy gminy wykonuje bowiem zadania i kompetencje organu prowadzącego przedszkole.
Po 1 września 2010 r. uchwała rady co do odpłatności jest nieważna
Wynika z tego więc, że opłat za przedszkolne obiady nie może ustalić rada gminy w uchwale – wyjaśnia wojewoda mazowiecki. Od 1 września 2010 r. kompetencja w tym zakresie została bowiem przekazana dyrektorom szkół i wójtom (nr LEX-P. 0911-13/10). Oznacza to, że każda uchwała rady podjęta po tym dniu, która normowałaby kwestie odpłatności za przedszkolne posiłki, jest nieważna ze względu na rażące naruszenie prawa.
Obowiązująca od 1 września 2010 r. nowela ustawy o systemie oświaty nie pozbawiła jednak gminnych rad wszelkich kompetencji do ustalania opłat za przedszkola. Do tego organu nadal należy bowiem określanie ich wysokości za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne w czasie przekraczającym wymiar zajęć bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki (minimum pięć godzin dziennie). Podejmując taką uchwałę, rada nie może się jednak ograniczyć do tego, że opłaty są pobierane za „świadczenia opiekuńczo-wychowawcze przekraczające wymiar zajęć bezpłatnych".
Jak podkreślił wojewoda mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym (nr LEX-P. 0911-11/10), niezbędne jest wskazanie w takiej uchwale rodzaju świadczeń, które są odpłatne, i wysokości opłaty odpowiadającej każdemu z tych świadczeń. Konieczne jest również wskazanie, że obowiązek uiszczania tych opłat dotyczy wyłącznie rodziców, których dzieci korzystają z zajęć dodatkowych, wykraczających poza ramy bezpłatnego nauczania.