Trolejbusy i tramwaje, jak wszystkie pojazdy uczestniczące w ruchu, muszą spełniać określone wymagania dotyczące budowy i wyposażenia. Muszą też posiadać świadectwo homologacyjne i przechodzić badania techniczne.
Takie wymagania stawiają pojazdom przepisy prawa o ruchu drogowym (art. 66, 68 i 85). Zawierają one także delegacje dla ministra infrastruktury do wydania rozporządzeń określających szczegółowe warunki techniczne, jakie każdy tramwaj czy trolejbus powinien spełniać, tryb wydawania świadectw homologacyjnych dla tych pojazdów oraz zasady przeprowadzania ich badań technicznych. Delegację tę minister infrastruktury wypełnił, wydając trzy rozporządzenia, które wchodzą w życie 29 kwietnia 2011 r.
Zasady przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów określa rozporządzenie z 28 stycznia 2011 r. w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania. Zastąpi ono rozporządzenie z 19 grudnia 2003 r.
Nowe przepisy stanowią, że badania techniczne trolejbusów wykonuje się w dwóch częściach. Część elektryczną przeprowadzają cztery jednostki: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie, Instytut Pojazdów Szynowych TABOR w Poznaniu, Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach, Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej w Krakowie. Część mechaniczną wykonują jednostki wymienione w przepisach dotyczących zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych tych pojazdów.
Nie zmieniły się również terminy, w których przeprowadza się badania okresowe. Jeżeli chodzi o tramwaje, to nadal pierwsze przeprowadza się po pięciu latach od przekazania nowego pojazdu do eksploatacji, drugie – po ośmiu latach od przekazania do eksploatacji, a każde kolejne – co dwa lata.