Takie stanowisko prezentuje Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie.
Izba argumentuje, że tak wynika z art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Nakłada on na organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego obowiązek rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu.
„Skoro sprawozdania mają być razem rozpatrywane i zatwierdzane, powinny być objęte jednym aktem zatwierdzenia, czyli jedną uchwałą rady (sejmiku)" – czytamy w komunikacie izby.
Zatwierdzenie sprawozdań może ograniczyć się również do odnotowania tego faktu w protokole z sesji rady. Jednakże lubelska RIO rekomenduje samorządom podjęcie w tej sprawie uchwały, która podlega badaniu w trybie nadzoru.
Jeżeli organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie podejmie takiej uchwały, a jedynie ograniczy się do odnotowania w protokole z sesji faktu rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdań, to również wyciąg z protokołu (dołączany do uchwały absolutoryjnej) pozwoli stwierdzić właściwej izbie obrachunkowej, że został wypełniony obowiązek wynikający z art. 270 ust. 4 – wyjaśnia izba.