Przygotowany przez Senat projekt nowelizacji ustawy o funduszu sołeckim trafił pod obrady Sejmu. Przewiduje m.in., że podjęcie uchwały o wyodrębnieniu bądź niewyodrębnieniu funduszu jest obowiązkowe.
Projekt wprowadza również do przepisów przejściowych domniemanie prawne, że brak uchwały o wyodrębnieniu bądź niewyodrębnieniu funduszu jest równoznaczne z tym, że rada na wyodrębnienie go się zgodziła. Domniemanie to ma obowiązywać przez dwa lata od planowanego dnia wejścia w życie nowelizacji.
1122 gminy wyodrębniły fundusz sołecki w budżecie na 2011 r.
Obowiązujące przepisy zakładają, że uchwałę w sprawie funduszu sołeckiego rada ma podjąć do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Projekt likwiduje to ograniczenie, wprowadzając zamiast niego zasadę, że uchwała o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz ma zastosowanie do lat budżetowych zaczynających się po upływie dziewięciu miesięcy od dnia podjęcia uchwały.