Łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem tej jednostki w danym roku budżetowym.
W trakcie roku budżetowego łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec kwartału nie może zaś przekraczać 60 proc. planowanych w danym roku budżetowym dochodów tej jednostki (art. 170 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych; dalej: ufp).
Przekraczanie limitów
Wysokość zadłużenia wielu jednostek samorządu terytorialnego balansuje dziś na granicy zgodności z art. 170 ufp. Coraz częściej jednak zdarza się, że ustanowiony limit zostaje przekroczony. W 2010 r. limit ten przekroczyło 17 gmin. Rodzi się pytanie o przyczynę tak złej sytuacji.
Jednym z powodów jest niewątpliwie znaczne przeszacowanie wysokości zaplanowanych w uchwałach budżetowych dochodów. Inną zaś przyczyną jest to, że samorząd na skutek długotrwałych procedur lub ustalonych w toku realizacji projektu nieprawidłowości nie otrzymuje środków zagranicznych (zwłaszcza z Unii Europejskiej) na współfinansowanie inwestycji, której realizację samorząd już kredytuje.
Z pewnością jednak głównym powodem tak znaczącego zadłużenia jest skala inwestycji. Jednostki samorządu terytorialnego ponoszą bowiem ogromne koszty związane z realizacją dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak inwestycje drogowe, inwestycje w infrastrukturę służby zdrowia, edukacji czy też sportową.