Do 31 lipca wójt poinformuje o wysokości środków dla sołectw

Do 31 lipca wójtowie, burmistrzowie i prezydenci powinni poinformować sołtysów o wysokości funduszu na 2014 r.

Publikacja: 29.07.2013 10:23

Uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego na 2014 r. podjęło 1241 gminnych rad. Oznacza to, że mieszkańcy ponad 2 tys. sołectw będą mogli skorzystać ze środków tego funduszu.

Przeciwko wyodrębnieniu funduszu sołeckiego w przyszłym roku opowiedziało się natomiast 793 gminnych rad. W 141 gminach nie zapadła żadna taka uchwała. Oznacza to, że 6 proc. gmin posiadających sołectwa złamało obowiązujące przepisy. A to dlatego, że podjęcie uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego bądź jego niewyodrębnienia jest obligatoryjne.

Dla gmin, które uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego podjęły, zbliża się termin przekazania sołtysom informacji o wysokości środków funduszu przypadających na dane sołectwo. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) został zobligowany przez ustawodawcę do przekazania tej informacji najpóźniej do 31 lipca. Następnie inicjatywa przechodzi w ręce mieszkańców. Aby bowiem z funduszu skorzystać, muszą oni zadecydować, na jaki cel (lub cele) środki przypadające na sołectwo wykorzystać, a także uchwalić stosowny wniosek. Ten powinien zostać przekazany wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) do 30 września.

Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, chociaż nie tylko. Inicjatorami wniosku może być także co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa. Pamiętać należy, że prawidłowo skonstruowany wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.

Przygotowując i uchwalając wniosek o przyznanie środków z funduszu, mieszkańcy powinni pamiętać, że środki mogą zostać wykorzystane jedynie na zadania własne gminy służące poprawie warunków życia mieszkańców. Muszą także być zgodne ze strategią rozwoju gminy. Wnioski, które tych kryteriów nie spełniają, zostaną odrzucone przez rady gmin.

W latach 2010–2012 sołectwa wykorzystały środki w wysokości przekraczającej 606 mln zł.

Uchwały o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego na 2014 r. podjęło 1241 gminnych rad. Oznacza to, że mieszkańcy ponad 2 tys. sołectw będą mogli skorzystać ze środków tego funduszu.

Przeciwko wyodrębnieniu funduszu sołeckiego w przyszłym roku opowiedziało się natomiast 793 gminnych rad. W 141 gminach nie zapadła żadna taka uchwała. Oznacza to, że 6 proc. gmin posiadających sołectwa złamało obowiązujące przepisy. A to dlatego, że podjęcie uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego bądź jego niewyodrębnienia jest obligatoryjne.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"