Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w infrastrukturę rekreacyjną - interpretacja podatkowa

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie będzie ona działać jako podatnik VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Publikacja: 11.06.2019 05:50

Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w infrastrukturę rekreacyjną - interpretacja podatkowa

Foto: Fotolia.com

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) w interpretacji z 15 kwietnia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL2-3.4012.122. 2019.1.AS) rozstrzygnął kwestię prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu budowy infrastruktury rekreacyjnej. Gmina wskazała we wniosku o interpretację, że planuje realizację inwestycji, której celem jest rozwój niekomercyjnej i ogólnodostępnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej i kulturalnej.

Czytaj także: Gmina nie odliczy VAT od drogi - wyrok NSA

Realizacja tych założeń stanowi jednocześnie wypełnienie zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie kultury, sportu, turystyki, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, a także wspierania i upowszechniania idei samorządowej. Zakres planowanych prac obejmuje w szczególności wykonanie robót ziemnych, fundamentów, konstrukcji ścian i stropodachu, pokrycia dachowego oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Infrastruktura wykonana w ramach inwestycji będzie udostępniana nieodpłatnie i nie będzie wykorzystywana do wykonywania sprzedaży opodatkowanej. Wnioskodawca na realizację inwestycji uzyskał pomoc finansową ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020.

Gmina wystąpiła z zapytaniem, czy przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Zdaniem wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie mu przysługiwać, gdyż nie jest spełniony warunek odliczenia – związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych wnioskodawcy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w szczególności potrzeb w zakresie turystyki, kultury i sportu.

Na gminie ciąży również obowiązek utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Inwestycja nie jest związana z działalnością gospodarczą wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT, dlatego też gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących wydatki w związku z nią poniesione. Realizując inwestycję, gmina działa, jako organ władzy publicznej, dlatego dla tej czynności nie ma przymiotu podatnika VAT.

Dyrektor KIS w wydanej interpretacji indywidualnej uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Powstanie prawa do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie, jak wskazała gmina, związek taki nie będzie występował. Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, ponadto w analizowanym przypadku infrastruktura zrealizowana w ramach inwestycji będzie udostępniana nieodpłatnie, zatem nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Dyrektor KIS uznał, że wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji ww. inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Janina Fornalik doradca podatkowy, partner w MDDP

Moim zdaniem stanowisko organu podatkowego zaprezentowane w omawianej interpretacji jest słuszne w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, tj. przy założeniu braku związku wydatków w ramach planowanej inwestycji z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi gminy. Gminie zapewne zależało na takim rozstrzygnięciu, aby koszt podatku VAT mógł być uznany za koszt kwalifikowalny projektu finansowanego z funduszy pozyskanych z PROW. Biorąc pod uwagę charakter budowanej infrastruktury, wątpliwości może budzić fakt, czy w istocie żadne czynności opodatkowane nie będą wykonywane w tym zakresie, przykładowo odpłatne koncerty, czy zajęcia sportowo-rekreacyjne. Gdyby takie czynności wystąpiły w ciągu 10 lat od momentu oddania obiektów do użytkowania (tj. w okresie korekty VAT), wówczas mogłoby się okazać, że gminie przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego według współczynnika i prewspółczynnika, a ostateczna kwota odliczenia VAT znana byłaby dopiero po 10 latach. Takie prawo (niezależnie od skorzystania z niego i odliczenia części VAT) skutkowałoby z kolei nieprawidłowym rozliczeniem funduszy pozyskanych z PROW, jeśli gmina uznałaby pierwotnie VAT za koszt kwalifikowalny projektu w oparciu o uzyskaną interpretację.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów