Reklama

HFPC: Media w okresie wyborów samorządowych. Przewodnik dla dziennikarzy

Helsińska Fundacja wydała broszurę informacyjną pt. „Media w okresie wyborczym. Przewodnik dla dziennikarzy". Dziennikarze mogą dowiedzieć się z niej, w jaki sposób radzić sobie z najczęściej występującymi problemami prawnymi, na jakie narażone są media m.in. w związku ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi.

Publikacja: 09.10.2014 11:27

HFPC: Media w okresie wyborów samorządowych. Przewodnik dla dziennikarzy

Foto: www.sxc.hu

„W okresie wyborów samorządowych HFPC otrzymuje szczególnie dużo sygnałów o naruszeniach wolności słowa, przede wszystkim od dziennikarzy prasy lokalnej" – mówi Dorota Głowacka, prawniczka HFPC. „Media muszą w tym czasie wykazywać się większą niż zwykle odpornością na naciski i ataki ze strony polityków, ale także na stosowane przez nich „sztuczki wizerunkowe". Muszą też przekazywać informacje w taki sposób, aby nie narazić się np. na zarzut agitacji wyborczej" – dodaje Dorota Głowacka.

Rola dziennikarzy nabiera w okresie wyborczym wyjątkowo istotnego znaczenia. Ich zadaniem jest dostarczenie opinii publicznej informacji, które pozwolą obywatelom na podjęcie świadomych decyzji wyborczych. „Dlatego dziennikarze poruszający tematy związane z wyborami powinni podlegać szczególnej ochronie. Muszą jednocześnie zachować wysoki standard rzetelności, ponieważ podawanie przez nich niesprawdzonych informacji może wpłynąć na wynik głosowania" – podkreśla Dorota Głowacka.

Więcej » Wybory i referenda

Broszura zawiera praktyczne wskazówki dla dziennikarzy, które mają pomóc im rzetelnie i bezpiecznie relacjonować przebieg wyborów. „W publikacji wyjaśniamy m.in. jak przygotować portal internetowy gazety do wyborów, np. czy należy wyłączyć forum internetowe na czas ciszy wyborczej, kto odpowiada za obraźliwe komentarze internautów etc. Tłumaczymy też, kiedy dziennikarzom mogą grozić procesy w trybie wyborczym czy jakie są zasady publikowania ogłoszeń wyborczych. Mamy nadzieję, że dzięki tym informacjom, dziennikarzom łatwiej będzie wypełniać w kontekście wyborów przynależną im funkcję „publicznych stróży" – mówi Adam Ploszka, prawnik HFPC.

Zobacz: Przewodnik „Media w okresie wyborczym"

Reklama
Reklama

Publikacja została współfinansowana przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Powstała także dzięki wsparciu Kancelarii Prawnej Wardyński i Wspólnicy.

Czytaj więcej w serwisie:

„W okresie wyborów samorządowych HFPC otrzymuje szczególnie dużo sygnałów o naruszeniach wolności słowa, przede wszystkim od dziennikarzy prasy lokalnej" – mówi Dorota Głowacka, prawniczka HFPC. „Media muszą w tym czasie wykazywać się większą niż zwykle odpornością na naciski i ataki ze strony polityków, ale także na stosowane przez nich „sztuczki wizerunkowe". Muszą też przekazywać informacje w taki sposób, aby nie narazić się np. na zarzut agitacji wyborczej" – dodaje Dorota Głowacka.

Reklama
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama