W skład dochodów gminy, oprócz środków z podatków i opłat, dotacji oraz subwencji, wchodzą też wpływy pochodzące z samoopodatkowania się mieszkańców danej wspólnoty. Taką wolę mogą oni wyrazić wyłącznie w drodze referendum gminnego. Samoopodatkowanie jest rzadko stosowanym instrumentem pozyskiwania środków finansowych przez gminy. W praktyce najczęściej mieszkańcy dobrowolnie wspierają gospodarkę odpadami, doposażenie szpitali, remont lub budowę szkoły.
Brak cech podatku
Jak wskazał NSA w uchwale z 22 stycznia 1996 r. (sygn. akt VI SA 25/95) przez samoopodatkowanie należy rozumieć gromadzenie przez organy samorządu terytorialnego środków pieniężnych na ważne dla lokalnej społeczności cele publiczne. Oznacza to zobowiązanie się mieszkańców gminy w drodze referendum gminnego do przekazywania organom gminy określonych wpłat na cele publiczne ważne dla mieszkańców gminy. Jednocześnie NSA wskazał, że samoopodatkowanie nie nie ma cech podatku. Ta danina ma charakter świadczenia przymusowego i jest jednostronnym aktem władzy.
Zdaniem NSA podatek nie jest nakładany na podstawie porozumienia (umowy). Wyłącza to w sposób oczywisty swobodę woli stron, tak charakterystyczną dla stosunków cywilnoprawnych. Nieekwiwalentność jest kolejną cechą podatku. Jego zapłata nie uzasadnia żadnego roszczenia o jakiekolwiek świadczenie ze strony państwa na rzecz podatnika. Obowiązek ponoszenia tych obciążeń jest bezwarunkowy. Nie stanowi ekwiwalentu za szczególną usługę. Podatnik nie może odmówić zapłaty podatku, nie może kwestionować jego wysokości, powołując się na argument, że nie korzysta on z finansowanych w ten sposób wydatków publicznych.
Jak podkreślił NSA w wypadku samoopodatkowania trudno mówić o przymusie czy też o jednostronnym ustalaniu w ścisłym znaczeniu tych terminów. O wprowadzeniu samoopodatkowania przesądza wola mieszkańców, a nie wykonywanie władczych kompetencji przez organy państwa. Co więcej, instytucja ta w obecnej postaci jest pozbawiona jakiejkolwiek sankcji prawnej.
W kolejnej uchwale z 13 października 1997 r. (sygn. akt: FPK 15/97) NSA stwierdził, że samoopodatkowanie na skutek rozstrzygającego wyniku referendum gminnego nie stanowi podstawy do podjęcia uchwały na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), wprowadzającej podatek.