Zajęcia taneczne, warsztaty teatralne, nauka gry na gitarze, wspólne czytanie bajek dla najmłodszych, kursy informatyczne dla seniorów – to tylko niektóre propozycje zagospodarowania wolnego czasu proponowane przez gminy. Najczęściej miejscem takich spotkań jest dom kultury. Wiele gmin może poszczycić się własnym ośrodkiem kultury i jego prężnym działaniem. Ale zorganizowanie takiego miejsca spotkań wiąże się z wieloma obowiązkami – także w sferze prawnopodatkowej.
Celem tego artykułu jest przybliżenie skutków podatkowych, z jakimi muszą się liczyć zarządcy placówek kulturalno-oświatowych, po wydaniu uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r., I FPS 1/12 oraz wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14. Dla przypomnienia: w wyroku tym, będącym następstwem i jednocześnie potwierdzeniem uchwały siedmiu sędziów NSA w ramach zapytania prejudycjalnego oraz rozstrzygającym definitywnie spór pomiędzy Gminą Wrocław a ministrem finansów Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, iż gminna jednostka budżetowa nie może być uznana za podatnika VAT. Powyższa uchwała NSA traktuje szeroko o aspekcie niesamodzielności jednostek budżetowych. Spełnienie tego kryterium determinuje zatem, iż jednostki budżetowe nie powinny być uznawane za oddzielnych podatników podatku VAT.
O uchwale i wyroku pisaliśmy więcej w pierwszej części cyklu („Centralizacja rozliczeń VAT", „Rzeczpospolita" z 8 marca 2016 r.).
Zadania własne gminy
Nadrzędnym celem utworzenia domu kultury przez gminę jest obowiązek realizacji jej zadań podstawowych, będących swoistą misją. W ten sposób zaspokajane są potrzeby zbiorowe wspólnoty, między innymi w zakresie kultury.
Kwestię opodatkowania takich czynności określa art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Zgodnie z nim nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.