Wariant polegający na niepodejmowaniu danego przedsięwzięcia nie jest przewidziany przez ustawodawcę jako racjonalny wariant alternatywny w rozumieniu art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 stycznia 2017 r. (II OSK 89/16), w którym oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 sierpnia 2015 r. (II SA/Po 450/15).
Budowa fermy drobiu
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym. Inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji polegającej na budowie fermy drobiu. W postępowaniu toczącym się w tej sprawie Inwestor przedłożył raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego wójt gminy odmówił wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Inwestor złożył odwołanie od decyzji wójta gminy, jednak organ odwoławczy – samorządowe kolegium odwoławcze (SKO) – utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. SKO uznało, że przedstawiony przez inwestora raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko nie zawiera wszystkich wymaganych elementów. SKO zwróciło uwagę, że w ww. raport zawiera jedynie opis wariantu inwestycji planowanej do zrealizowania przez inwestora oraz opis wariantu polegającego na zaniechaniu realizacji przedsięwzięcia. Tymczasem w świetle art. 66 ust. 1 pkt 5 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko nie jest wystarczające dokonanie opisu takich wariantów. Przepis ten wymaga, aby raport zawierał opis analizowanych wariantów, w tym wariantu proponowanego przez wnioskodawcę i racjonalnego wariantu alternatywnego, a także wariantu najkorzystniejszego dla środowiska, z uzasadnieniem ich wyboru.
Autor raportu, pomimo wezwania do uzupełnienia raportu w tym zakresie, nie wskazał racjonalnego wariantu alternatywnego. Brak wskazania w raporcie racjonalnego wariantu alternatywnego, w ocenie SKO, uzasadnia wydanie decyzji odmownej, gdyż organ nie miał możliwości wyboru, który z wariantów dopuszcza do realizacji z uwagi na wskazane rozwiązania mające zapewnić ochronę środowiska przewidzianą przepisami prawa.
Ustawa określa warunki
Inwestor złożył skargę na decyzję SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu (WSA). WSA jednak podzielił stanowisko organów administracji i oddalił skargę. WSA podkreślił, że w świetle art. 66 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien znaleźć się opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, a także wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru.