Przepis art. 144 ust. 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=247401]prawa zamówień publicznych[/link] (pzp) określa zasady dokonywania zmian w umowie zamówienia publicznego. Aktualna treść tego przepisu, obowiązująca od 24 października 2008 r. ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=283569]DzU nr 171, poz. 1058[/link]), powoduje ogromne komplikacje przy tworzeniu umów, które są załącznikiem do specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ustawodawca podtrzymuje co do zasady zakaz zmian w umowie, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki zmiany.
Wykładnia językowa art. 144 ust. 1 pzp prowadzi do wniosku, że udzielając zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, zamawiający nie może dokonać zmian w umowie, gdyż nie publikuje ogłoszenia o zamówieniu w tym trybie, a także nie sporządza specyfikacji istotnych warunków zamówienia.Co w takim razie może on zrobić?
[srodtytul]Wykładnia celowościowa[/srodtytul]
Może, dokonując wykładni celowościowej i negocjując treść przyszłej umowy, uwzględniać możliwości jej zmiany, mając na uwadze przesłanki przewidziane w art. 144 ust. 1 pzp.
Czego te zmiany mogą dotyczyć, tj. których elementów umowy?[b]Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 28 czerwca 2000 r. (IV CKN 70/00) “Możliwość zmiany obejmuje wszystkie istotne postanowienia umowy (essentialia negotii)”.[/b]