Sędziowie ujednolicili sprzeczne orzecznictwo

Sąd Okręgowy w Gdańsku ostatecznie rozstrzygnął spór dotyczący przetargu na zimowe utrzymanie czystości na jezdniach i chodnikach w Gdyni

Publikacja: 09.02.2009 06:52

Sędziowie ujednolicili sprzeczne orzecznictwo

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Problem wziął się z nie do końca jasnych postanowień w specyfikacjach przetargowych dotyczących utrzymania porządku na terenach podległych Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury w Gdyni. Dotyczyły ceny za zimowe utrzymanie czystości na ulicach i chodnikach.

Kwota za metr kwadratowy sprzątania była przez wszystkich zainteresowanych podana prawidłowo. Różnice wystąpiły w rubryce z ostateczną ceną za ten element zamówienia. Część wykonawców mnożyła kwotę jednostkową przez 48 miesięcy, czyli tyle, ile miała trwać umowa na sprzątanie. Firma Impel Cleaning przyjęła, że skoro usługa ma dotyczyć okresu zimowego, to policzy jedynie te miesiące. Doprowadziło to do znacznych dysproporcji między kwotami w ofertach.

Gdyński RZI ze wszystkich przetargów odrzucił oferty Impel Cleaning, uznając, że zawierają błędy, których nie można poprawić. Firma złożyła odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Chociaż wszystkie dotyczyły dokładnie tego samego, to różne składy orzekające wydawały różne wyroki. W niektórych KIO przyznawała rację zamawiającemu, w innych wykonawcy i nakazywała powtórzyć ocenę ofert.

W tej sytuacji ani zamawiający, ani wykonawcy nie wiedzieli, kto ma rację. I jedna, i druga strona złożyły skargi. Sąd Okręgowy w Gdańsku uznał, że ponieważ sprawy dotyczą tego samego, połączy je i rozpozna łącznie.

Rozstrzygnięcie sądu jest korzystne dla firmy Impel Cleaning.

[b]– Sąd zwrócił uwagę na nieprecyzyjną treść specyfikacji i doszedł do wniosku, że nawet jeśli wykonawca popełnił omyłki, to można je poprawić i doprowadzić do tego, aby oferty stały się porównywalne[/b] – mówi radca prawny Dariusz Garncarek, pełnomocnik spółki.

Organizator przetargów musi teraz jeszcze raz ocenić oferty. Ponieważ Impel Cleaning proponowała najkorzystniejsze warunki, to z nią powinien zawrzeć umowy. Jest jednak pewien problem. Dwa z przetargów zakończyły się zawarciem umów z innymi wykonawcami. Impel Cleaning będzie teraz miała prawo domagać się ich unieważnienia.

Problem wziął się z nie do końca jasnych postanowień w specyfikacjach przetargowych dotyczących utrzymania porządku na terenach podległych Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury w Gdyni. Dotyczyły ceny za zimowe utrzymanie czystości na ulicach i chodnikach.

Kwota za metr kwadratowy sprzątania była przez wszystkich zainteresowanych podana prawidłowo. Różnice wystąpiły w rubryce z ostateczną ceną za ten element zamówienia. Część wykonawców mnożyła kwotę jednostkową przez 48 miesięcy, czyli tyle, ile miała trwać umowa na sprzątanie. Firma Impel Cleaning przyjęła, że skoro usługa ma dotyczyć okresu zimowego, to policzy jedynie te miesiące. Doprowadziło to do znacznych dysproporcji między kwotami w ofertach.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów