Sędziowie ujednolicili sprzeczne orzecznictwo

Sąd Okręgowy w Gdańsku ostatecznie rozstrzygnął spór dotyczący przetargu na zimowe utrzymanie czystości na jezdniach i chodnikach w Gdyni

Publikacja: 09.02.2009 06:52

Sędziowie ujednolicili sprzeczne orzecznictwo

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Problem wziął się z nie do końca jasnych postanowień w specyfikacjach przetargowych dotyczących utrzymania porządku na terenach podległych Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury w Gdyni. Dotyczyły ceny za zimowe utrzymanie czystości na ulicach i chodnikach.

Kwota za metr kwadratowy sprzątania była przez wszystkich zainteresowanych podana prawidłowo. Różnice wystąpiły w rubryce z ostateczną ceną za ten element zamówienia. Część wykonawców mnożyła kwotę jednostkową przez 48 miesięcy, czyli tyle, ile miała trwać umowa na sprzątanie. Firma Impel Cleaning przyjęła, że skoro usługa ma dotyczyć okresu zimowego, to policzy jedynie te miesiące. Doprowadziło to do znacznych dysproporcji między kwotami w ofertach.

Gdyński RZI ze wszystkich przetargów odrzucił oferty Impel Cleaning, uznając, że zawierają błędy, których nie można poprawić. Firma złożyła odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Chociaż wszystkie dotyczyły dokładnie tego samego, to różne składy orzekające wydawały różne wyroki. W niektórych KIO przyznawała rację zamawiającemu, w innych wykonawcy i nakazywała powtórzyć ocenę ofert.

W tej sytuacji ani zamawiający, ani wykonawcy nie wiedzieli, kto ma rację. I jedna, i druga strona złożyły skargi. Sąd Okręgowy w Gdańsku uznał, że ponieważ sprawy dotyczą tego samego, połączy je i rozpozna łącznie.

Rozstrzygnięcie sądu jest korzystne dla firmy Impel Cleaning.

Reklama
Reklama

[b]– Sąd zwrócił uwagę na nieprecyzyjną treść specyfikacji i doszedł do wniosku, że nawet jeśli wykonawca popełnił omyłki, to można je poprawić i doprowadzić do tego, aby oferty stały się porównywalne[/b] – mówi radca prawny Dariusz Garncarek, pełnomocnik spółki.

Organizator przetargów musi teraz jeszcze raz ocenić oferty. Ponieważ Impel Cleaning proponowała najkorzystniejsze warunki, to z nią powinien zawrzeć umowy. Jest jednak pewien problem. Dwa z przetargów zakończyły się zawarciem umów z innymi wykonawcami. Impel Cleaning będzie teraz miała prawo domagać się ich unieważnienia.

Problem wziął się z nie do końca jasnych postanowień w specyfikacjach przetargowych dotyczących utrzymania porządku na terenach podległych Rejonowemu Zarządowi Infrastruktury w Gdyni. Dotyczyły ceny za zimowe utrzymanie czystości na ulicach i chodnikach.

Kwota za metr kwadratowy sprzątania była przez wszystkich zainteresowanych podana prawidłowo. Różnice wystąpiły w rubryce z ostateczną ceną za ten element zamówienia. Część wykonawców mnożyła kwotę jednostkową przez 48 miesięcy, czyli tyle, ile miała trwać umowa na sprzątanie. Firma Impel Cleaning przyjęła, że skoro usługa ma dotyczyć okresu zimowego, to policzy jedynie te miesiące. Doprowadziło to do znacznych dysproporcji między kwotami w ofertach.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama