Reklama

UOKiK przyjrzy się warszawskim reklamom

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie działań spółek AMS i Ströer Polska na rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie. UOKiK sprawdzi, czy firmy te nie zawarły porozumienia ograniczającego konkurencję.

Aktualizacja: 31.08.2020 11:52 Publikacja: 31.08.2020 10:21

UOKiK przyjrzy się warszawskim reklamom

Foto: Adobe Stock

Jak informuje UOKiK od lutego w ramach postępowania wyjaśniającego urząd analizuje, jak ten rynek funkcjonuje, a także w jaki sposób może na niego wpłynąć uchwała Rady Miasta st. Warszawy z 16 stycznia 2020 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. W szczególności UOKiK skupia się na tym, czy w wyniku tzw. uchwały krajobrazowej nie dojdzie do faworyzowania konkretnych podmiotów.

- Zebrany w toku postępowania dotyczącego tzw. uchwały krajobrazowej materiał dał podstawę do wszczęcia kolejnego postępowania obejmującego spółki AMS i Ströer Polska. Postępowanie to ma na celu ustalenie, czy spółki te nie złamały przepisów antymonopolowych poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję, w szczególności poprzez podzielenie pomiędzy siebie rynku reklamy zewnętrznej w Warszawie – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj także: Uchwały krajobrazowe nie rozwiązały problemu niechcianych billboardów w miastach

UOKiK przypomina, że w 2010 roku władze Warszawy ogłosiły przetarg na budowę i utrzymanie ponad 1,5 tys. wiat przystankowych. Miasto ustaliło, że wynagrodzeniem będzie zysk z reklam na wiatach. W 2013 roku miasto podpisało z umowę z AMS i Ströer Polska.

- Obecnie to AMS samodzielnie zarządza powierzchniami reklamowymi na wiatach przystankowych w Warszawie, Ströer natomiast zarządza powierzchniami reklamowymi w Metrze Warszawskim - czytamy na uokik.gov.pl.

Reklama
Reklama

Jeśli urząd stwierdzi naruszenie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wynikające z okoliczności współpracy pomiędzy spółkami AMS i Ströer Polska może wszcząć postępowanie antymonopolowego i postawienia zarzutów podmiotom biorącym udział w podziale rynku.

Przypomnijmy, że dzięki tzw. ustawie krajobrazowej samorządy miały rozwiązać problem nadmiaru nachalnych reklam w przestrzeni publicznej. W uchwałach krajobrazowych rady gmin mogą określić w formie uchwał, gdzie i jakie reklamy można umieszczać, jakie mają mieć gabaryty, a także z jakich materiałów budowlanych mogą być wykonywane. Samorządy mogą wprowadzić również wysokie grzywny za umieszczanie reklam niezgodnych z uchwałą rady gminy.

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama