Tryb udzielania informacji o działalności organów władzy publicznej określa ustawa o dostępie do informacji publicznej (dalej: u.i.p.). Zgodnie z nią – informację publiczną stanowi każda informacja o sprawach publicznych, a od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego. Prawo to obejmuje m.in. uprawnienia dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Organy te są zobowiązane zapewnić lokalowe lub techniczne środki umożliwiające wykonywanie wskazanego wyżej uprawnienia (art. 18 ust. 3 u.i.p.). W miarę potrzeby zapewnia się transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną z ich posiedzeń. Wskazane wyżej organy sporządzają i udostępniają protokoły lub stenogramy swoich obrad, chyba że sporządzą i udostępnią materiały audiowizualne lub teleinformatyczne rejestrujące w pełni te obrady (art. 19 u.i.p.).
Ważne
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
Jawność w gminie
Zgodnie z art. 11b ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) działalność organów gminy jest jawna, a ograniczenia jawności mogą wynikać tylko z ustaw. Jawność ta obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
Zasada jawności życia publicznego nie może być rozumiana wąsko jako jawność obrad rady gminy, lecz szeroko jako jawność również głosowań przy podejmowaniu uchwał (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 30 marca 2011 r., sygn. II SA/Go 105/11). Również obrady komisji (w tym komisji rewizyjnej) są jawne, w związku z czym w tych obradach mogą uczestniczyć także osoby spoza składu komisji, nawet niebędące mieszkańcami gminy, oczywiście bez prawa głosowania (wyrok WSA w Łodzi z 8 maja 2014 r., sygn. I SA/Łd 6/14).
Pojęcie: wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, użyte w art. 11b u.s.g., należy interpretować nie tylko jako możliwość bycia obecnym podczas obrad rady gminy czy posiedzeń jej komisji, ale także w kontekście art. 61 ust. 2 konstytucji jako prawo obywatela do rejestracji dźwięku lub obrazu z obrad rady gminy i posiedzeń jej komisji (wyrok WSA w Łodzi z 9 lipca 2008 r., sygn. II SA/Łd 89/08). Nagranie z posiedzenia sesji rady jest materiałem odzwierciedlającym przebieg tej sesji i dokonanych czynności rady, a zatem świadczy o działalności kolegialnego organu. Materiały i dokumenty tworzone podczas posiedzenia kolegialnego organu władzy publicznej stanowią zatem nie tylko środek techniczny ułatwiający sporządzenie protokołu, ale informację o sprawach publicznych (wyrok WSA w Opolu z 3 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Op 333/09).