Mają one ze swej istoty charakter czasowy. Zawierane są, gdy zachodzi konieczność zastąpienia pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, spowodowanej np. urlopem (macierzyńskim, rodzicielskim, wychowawczym, bezpłatnym), niezdolnością do pracy z powodu choroby czy tymczasowym aresztowaniem. Jeśli zatem zadania realizowane przez nieobecnego członka korpusu służby cywilnej nie mogą przejąć inne pracujące w danym urzędzie osoby (członkowie korpusu sc) możliwe jest zatrudnienie w celu jego zastępstwa, na czas jego nieobecności, nowego pracownika.
Co do zasady powrót do pracy zastępowanej osoby wyznacza koniec takiego zatrudnienia. W sprzyjających okolicznościach może być ono jednak kontynuowane i nie musi się to wiązać z koniecznością ponownego udziału zainteresowanej osoby w procedurze naboru. Wystarczy, że przeszła ją, starając się o zatrudnienia na zastępstwo.
Otwarty i konkurencyjny dla wszystkich
Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 12 ust. 2 pozwala – w razie konieczności zatrudnienia na stanowisku urzędniczym innego pracownika w zastępstwie – na rezygnację z przeprowadzenia konkursu (naboru). Natomiast ustawa o służbie cywilnej (dalej: usc) takich ułatwień nie przewiduje. Fakt, że i w takiej sytuacji musi być przeprowadzany otwarty i konkurencyjny nabór, potwierdza też art. 28 ust. 3 usc. Wskazuje on termin do składania dokumentów, określony w ogłoszeniu o naborze, m.in. w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej.
Ważne
Nabór w służbie cywilnej musi być przeprowadzany nie tylko w razie powstania wakatu czy też utworzenia nowego stanowiska pracy, ale również w razie konieczności zastąpienia członka korpusu służby cywilnej w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy przez innego pracownika.